tisdag 12 februari 2019

Ny väggfärg master bedroom

Den högra färgen är den gamla. De två uppe och nere är nya från provburkar.

Så vad har hänt sedan sist, när färgen som skulle var en så säker matchning totalt failade? Se tidigare inlägg HÄR.

Jag var på Bauhaus och det enda jag vill är att ha en färg som matchar den utvalda tapeten. Jag orkar inte gräva i var problemet med den förra färgen ligger. Jag fick två provburkar att testa med hemma. Den övre färgen (ovan) är ju exakt på pricken rätt.

Det en egentligen SKA göra är att börja på ruta 1, och grundmåla om allt. Men ni som följer mig här vet hur opepp jag är på att måla så jag kollade hur bra den nya färgen täckte den gamla och tog sedan beslutet att det fick duga. Det är klart att det hade blivit ljusare med en vit grundfärg under, men det viktigaste var ju att färgen skulle matcha tapeten - vilket den ju gjorde trots mörkare färg under.

Så jag drog på två lager av den nya färgen. Jag är mycket nöjd.

Före // Efter

Här har jag en förebild och en efter. På efterbilden har jag målat väggen med nya färgen, två lager, men däremot inte alls rört rören. Rören har den gamla färgen eftersom den blev bra där.

Ljusen är olika på bilderna, men lägg märke till hur mer lika rören och väggen är på efterbilden.

Slutgiltig färg med recept: Beckers Living väggfärg glans 07, Bas A.

Prov på en gipsskiva.

Hemliga hyllan fick behålla den gamla färgen. Den är insjunken och får gärna vara mörkare även om det inte syns så väl på denna bild.

Nästa steg är att taptesera innerväggen! Det rör sig framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar