torsdag 30 januari 2014

Besviken på Bolia

Det kommer ingen soffa idag. Jag har planerat en dag hemma med jobb framför datorn, sparat den typen av jobb som bäst görs när man sitter ensam och bokat möten så att de INTE hamnar på denna dag - just för att kunna vara hemma och ta emot budet som skulle kommit mellan nio och fyra.

(Meddelande på min dörr när jag skulle ut med Svea i morse)

Men det har varit en massa strul med betalningen. Strul med betalningen?, tänker ni. Det är ju 2014. Det ska väl inte vara struligt att köpa grejer över nätet?

Det trodde inte jag heller, men Bolia har valt ett system som tydligen inte var pålitligt.

Man betalar med kort via webben. Första halvan när man gör köpet. Detta gjorde jag ju i Thailand under en parasoll. Se inlägg här. Man fick välja leveransdatum själv, vilket var toppen. Smidigt so far.

Den andra halvan skulle dras 2-4 dagar INNAN soffan levereras, det stod i bekräftelsen. Okej, då gäller det att ha pengar på kortet och det har jag sällan. Jag har aldrig mer än 2 lax just för att slippa bli skimmad. Men vet man att ett uttag ska göras då så ställer man ju bara in en överföring. Detta gjorde inte jag för att det var direkt efter lön. Pengarna skulle finnas.

Jag började få mail om att de inte kunnat dra pengar. Jag tittar på kontoutdraget och ser att en tidsinställd betalning hunnit gå igenom innan de hunnit dra sitt belopp. Jag för över och svarar igen: "Testa att dra nu!"

I måndags ringer någon från landskod +45 när jag sitter på konferens (se inlägg här). Det är inte läge att svara.

Jag får mail i samma ärende - igen. De säger att de inte lyckats dra den sista delbetalningen men att de fått in den första. Jag tittar på uttdraget och ser att ett belopp om drygt åttatusen är draget och svarar: "Nu borde pengarna vara på väg. Skicka gärna en bekräftelse/kvitto". Att ringa tillbaka till Danmark känns ju onödigt eftersom allt nu är löst.

Well, detta är inte den exakta konversationen. Jag har den i mail, men det intressanta är att jag tar för givet att det belopp de säger är överfört är det första halvan som drogs den 2 januari när jag var inne i deras webbshhop och beställde soffan. Jag fick ju en bekräftelse. Den andra halvan som drogs nu i dagarna utgick jag från att det var andra halvan och att det inte kommit fram till dem. Jag antar alltså att jag betalt och är aspeppad på min soffa (se inlägg här).

Men så kommer magkänslan. Soffan kommer inte idag. Något är knas - trots att jag gjort allt jag ska. Jag har ju betalt två gånger; hälften då, andra halvan nu för några dagar sedan.

Jag ringer deras kundtjänst och pratar med en jättetrevlig norsk tjej. Hon konstaterar att det uttag som gjorde för några dagar sedan var det första halvan och kan inte svara på varför detta aldrig drogs då - när jag köpte den. Ingen har alltså hämtat upp min soffa och är på väg. Den står på lagret och jag sitter hemma och väntar. På en torsdag. Heldag.

Nästa gång den kan levereras är på tisdag kväll vilket hon "erbjuder" mig. Att soffan ska skjutsas hem till mig är inget erbjudande. Jag har pungat ut 800 spänn att få den utkörd på en viss dag mellan specifika klockslag. 

Jag frågar om den inte kan levereras idag ändå. Man får väl helt enkelt åka och hämta den och skjutsa ut den. Stockholm är inte sååå stort och jag bor inte ens utanför stadsgränsen. Felet att man dragit beloppen helt fel i tid är ju inte mitt.

Men det gick verkligen, verkligen inte. Fine. Det handlar om logistik så jag dillar inte mer om det.

Ingen kompensation erbjuds trots att jag förklarar att jag ju tagit ledigt från kontoret för att kunna ta emot soffan. Så jag frågar: "Okej, men skulle ni kunna bjuda på frakten? Jag har ju trots att inte gjort något fel här. Jag har gjort min del."

Men det gick inte heller och nu började jag bli lite frustrerad. Ingen tar ansvar för missen. Kom igen. Missar kan man göra, men som företag kompenserar man det (om man är smart).

När jag jobbade på Ordning & Reda (för typ tusen år sedan) var vi skitnoga med detta. En kund kunde komma in och vara riktigt besviken över en väska som pajat eller en vad det nu kunde vara. Vi sålde ju oftast fotoalbum och skrivböcker. Då sträckte jag min hand efter en Jelly-penna à 25 kronor och sa: "Här får du en penna av mig för besväret! Den kan du skriva med på dina svarta blad i albumet." INGEN kund var sur efter det. Alla gick ut go'a och glada - för att jag hade visat att Ordning & Reda bryr sig om dig som kund.

Jag erbjöds ett presentkort på fjuttiga 350 kronor. Det kommer man inte långt på hos Bolia plus att jag ju måste handla där igen för att ta del av kompensationen. Jag testar igen och förklarar att jag ju inte missat något - det är de som inte dragit pengarna som de skulle. "Har ingen annan råkat ut för samma grej som mig. Ert betalningsförfarande är rätt krångligt." Och det visar sig ju vara en del. Men fortfarande vill Bolia inte bjuda på frakten. "Det är kundens ansvar att ha pengar på kortet och vi har faktiskt ringt och mailat dig", säger hon frustrerat. 

Exakt då kliver den trevliga norska tjejen över gränsen för vad jag tycker är OK. Jag vet att det är hennes chef som sagt vad hon ska säga för det var mycket "vänta så ska jag höra med min kollega" genom hela samtalet som tog 30 min. Och jag tror hon var för stressad för att höra hur det skulle låta. 

Jag släpper på trevligheten och förklarar att jag HAR uppfyllt mitt ansvar: Jag HADE pengar på kortet när jag köpte soffan den 2 januari och köpet gick igenom. Jag fick en bekräftelse. Jag hade pengar på kortet 2-4 dagar innan soffan skulle levereras efter som man drog drygt 8.000 kronor den 26 januari. "Det verkar vara en miss som ni kanske inte rått er på, men kom INTE lägg skulden på mig!" säger jag tydligt. "Jag såg ingen anledning att ringa upp eftersom vi mailades och jag skrev flera gånger att pengar har dragit om de borde vara på väg."

Vi slutar på 400:- i presentkort och att de kör ut den på tisdag kväll (hon fortsätter prata om denna utkörning som ett erbjudande och inte en självklarhet). Vi det här laget har norskan slutat ha en trevlig ton.

Norskan lägger surt på luren och jag känner mig... inte alls sur. Bara väldigt ledsen att jag inte fått min soffa idag och blivit skuldbelagd för företagets opålitliga betalningssystem. Kompensationen på 400 kronor i gåvokort (som det tydligen heter på norsk) betyder ingenting när jag fick BE om det. Inget erbjöds för att kompensera besväret. I think rövknullad is the word I'm looking for.

Tur är väl det att värre saker hänt, men ändå. Nu sitter jag här i huset. På golvet. I några dagar till.


* * * * * * *

Och till Bolia: Mitt tips är att boka ett möte med Klarna. Jag har aldrig gjort så smidiga köp på nätet som när jag betalt med faktura via Klarna. Enkelt och pålitligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar