lördag 27 oktober 2018

Gamla Enskede Matbod, bakfickan

Slurp på rödvin.

Det finns en del ställen som jag ännu inte hunnit besöka här i nejden - trots att jag firade femårsjubileum nu i veckan.

Ett ställe betade jag av igår. Det var tillsammans med Thomas, den före detta grannen som flyttade till Södermalm för några veckor sedan. Vi hade pratat om Gamla Enskede Matbod vid flera tillfällen men kom aldrig dit. Så han fick ta sig från Söders höjder till förorten, helt enkelt.

Dock var det fullt i restaurangen, löningsfredag och allt. Vi såg det som ett tecken att vi skulle ta bakfickan. Bakfickan är nere i "garaget", i källaren. Där är borden lite lägre, musiken lite högre och du kan inte boka.

Det är trots allt fredag.

Det var hur trevligt som helst där nere; avslappnat med superservice. Jämte oss satt ett par som antingen var på en stel date eller så hade de varit ihop for ages och var lite uttråkade på varandra. Inte alltid lätt att avgöra skillnaden :) På andra sidan satt ett par bögar på date. De hade kemi! Det gick hur bra som helst! Snacket flöt på och de fick lika mycket prattid båda två (inte lika vanligt när det är pojke/flickaupplägg, ni vet). Lokalen hade två bord till som var befolkade, även dem.

Menyn är overall "klassisk" vilket jag generellt tror är ett vinnande koncept i förorten. Thomas tog en "klassisk köttbullar" och jag tog en "klassisk råbiff". Prisnivån är hög, lika hög som nästgårds på Matateljén (se tidigare inlägg om det stället HÄR).

web_matboden_rfoto_2017-10-30_012.jpg
Bild lånad från Matbodens hemsida.

Vi hade en supertrevlig middag och de "enda" två grejer jag skulle vilja lista som minus är tyvärr två stora minus:
1. Det var kallt nere i källaren! Kallt, kallt, kallt. Jag vill inte frysa mer än vad jag behöver i Sverige. De hade en tyst byggfläkt på, men det stod baren och inte på golvet vilket gjorde att mina ben var kalla in i märgen.
2. Menyn var densamma som uppe i restaurangen. För sakens skull, nämligen den att det var fullbokat uppe i den (troligen) varma restaurangen och vi blev "förvisade" ned till källaren, tycker jag att menyn ska antingen skilja sig åt eller ligga något  lägre i pris.

Jag kommer tillbaka - men om det är vinterhalvår kommer det inte vara ned till källaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar