fredag 1 april 2016

Återanvänder spaljé


Herre jesus. Ja, det är väl ändå passande att ta till herrens namn då jag nu ska skriva om ett av mina Bauhaus-besök under just påsken.

Jag var på deras utomhusavdelning, "drive-in", för att helt enkelt fatta vilket virke jag behöver köpa inför staketbygget som egentligen var planerat till imorgon. Jag fick en massa och bra service. Jag pratade först med en ganska ruttad kille som förespråkade det impregnerade virket av den enkla anledning att det ju håller typ 30 år. Han fick mig in på den banan ändå tills han var tvungen att gå på lunch och skickade in sin kollega i hans ställe. Det var en kille som jobbat som snickare och var ganska ny i säljarrollen. Han hade ju mer erfarenhet av hur impat virke faktiskt beter sig så vi landande ganska snabbt i obehandlat virke var det jag sökte! 

I och med denna tvärvändning kommer jag behöva måla och det gör en inte utomhus i någon av R-månaderna (septembeR till apRil, alltså). Så bygget är nu uppskjutet till maj.



Däremot såg jag deras fina spaljéer och fick en idé om att ta den smala, vita (83*180 cm) och kapa så att en ser över den och integrera denna i staketet. Tänkte att idén behöver smälta in och bearbetas och när jag kom hem hade en granne lagt upp en i den lokala FB-gruppen - att skänkas bort. It's a sign!

Den är, som ni ser på bilderna, sliten, men jag har lärt mig att de färdigmålade produkterna ändå måste målas med ett nytt lager inom ett år. Dåså!

Notera Alice som springer i gepard-fart i kanten av bilden.

Jag kapar den två "sektioner" och återanvänder dessa att göra hålen smalare nedtill. Hålen är 16*16 cm och därigenom kommer min lilla tik lätt igenom.

Här ska den integreras i staketet bredvid det som ska bli en normal grind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar