lördag 23 juni 2018

Renovera dörr - del 1

Hur gå med skrapan över den torra färgen redan lite.

Jag fick en dörr! Vet ni hur svårt det är att få tag på små dörrar från tidigt 1900-tal med karm? Jag kan tala om vilken tid och effort det var att få tag på lilla dörren till nya sovrummet nere i källaren: MYCKET.

Men så lade en gammal kollega ut denna dörr med karm i en lokal grupp då hen bor i Gamla Enskede. Eftersom det var en del jobb med den så fick jag den! Thanx.

Det blev visst lite shabby-chict.

Ytan var tyvärr inte värdig att måla över. Jag insåg att jag skulle bli tvungen att skrapa all färg.

Notera att under den vita färgen skymtas originalmålningen i den klassiska lindblomsgröna nyansen.


Och så blev det en verktygspremiär även för detta projekt: Värmeblåsare. Denna är från CoTech, det vill säga Clas Olssons eget märke.

Den har två lägen; ett på 300 grader och ett på 500 grader.

Den har också en praktisk "plupp" baktill som gör att en kan ställa bort blåsaren utan att riskera att den heta nosen bränner något (för nosen riktas uppåt).

Eftersom det är en garderobsdörr kommer jag bara skrapa yttersidan.

Faktum är att jag köpte den för en massa år sedan när jag fortfarande bodde i lägenhet inne i staden. Men jag har inte använt den först nu.

Jag började med att skrapa bort den vita, segare färgen. Sen gick jag en vända till för att skrapa den gröna färgen under som var mer torr.

Den funkade hur bra som helst. Eller ja, jag har ju ingen annan värmeblåsare att jämföra med, men denna funkar ju hur bra som helst för en person på hobbynivå som jag.

Det som jag funderar på skulle varit bättre var om en hade en sådan där platt tratt som är till för specifikt att underlätta vid bortskrapning av färg... Den ingick inte i detta köp.

Färgen som jag skrapade bort.

En hink vid sidan av är bra att ha så att en kan göra sig av med all färg. Jag hade också ett rakblad för att skrapa bort de sista hårda resterna på min färgskrapa med.

Och ja, använd arbetshandskar och skyddsglasögon. Alltid.

Inte helt skrapad, men nästan.

Det tog så mycket som totalt 4 h att göra detta förarbete med att skrapa bort färg inklusive slipning. Slipningen går dock så fort pågrund av i princip trären dörr och min slip är mekaniskt. Jag delade upp de fyra timmarna över tre tillfällen. Det är otroligt ansträngande att stå i samma position och jobba.

Jag använde uteslutande 500 grader och det tar cirka en minut för blåsaren att komma upp i temperatur. Som tur är svalnar den relativt snabbt efter att den stängts av.

Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar