fredag 8 juni 2018

Skoskåp och bokhyllor hallen

Arbetsstation för sågning och målning.

Det är en del pill-arbete med att få klart det sista i hallen. Det har jag ägnat mig åt de senaste veckorna. Typiskt saker som kan te sig som så lite, men det krävs noggrannhet och ofta måla flera strykningar som ska ha torktid. Ni har sett mig såga till och måla hyllavsatser HÄR och justera djupet på några skåp HÄR som jag monterat upp på dessa i trappen.


Detta inlägg fokuserar på det sista för avsatserna: Bokhyllor och skoskåp.

Konsolerna är MDF-slattar. Enklaste möjliga variant som jag har flera av från husets originalägare i huset och som ger fin 30-talskänsla.


Ni ser rätt. Det är ett avstånd mellan väggen och hyllan. Faktiskt inte alls med flit. Tanken var att hyllplanet skulle ligga längst in mot bakre väggen men klantigt nog satte jag upp konsolerna för snabbt och tog inte hänsyn till detta.

Well, well. Ibland blir det inte som en tänkt sig, men det kan bli bättre och så är fallet här. Sen kan jag bli lite irri på mig själv att jag gör snabbare än vad jag tänker. Inte optimalt inom bygg.

Böcker och en wifi-extender.

Hyllplanen linjerar med skåpen framsida istället. Cleanare intryck. Övre hyllplanet är inte tänkt att ha något på sig/agera som hylla. Jag når inte dit ändå. Det är mest där för att ge ett linjerat och sammanhängande intryck.


Skoskåpet är från IKEA och heter Ställ. Priset där är 999:- och detta är det smalaste skoskåpet som IKEA har. När ett sådant väl kommer ut på Blocket går det fort och inte asbilligt. Standard är 500-600 kronor. Om Blocket-priset inte är mindre än hälften, kan en nästan lika gärna dra och köpa ett nytt?

Jag har haft en sökning länge på ett sådant men vill samtidigt inte åka över hela staden för detta. Och så vips var det en tjej i Västerhaninge som sålde för 400:- Jag kunde köra hela vägen fram till radhuset.

Jag skruvande av fötterna...

Förvaring för minst åtta par skor. 

...och skruvade fast det i väggen. Perfekt, eller hur?!

Notera även ett litet "lock" mellan skåpen. Gjord av MDF-rester, det också.

Nästa projekt är att få till en passande lucka till elskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar