tisdag 22 maj 2018

Hyllor trapp

Min senaste pärla.

Verktygspremiär! Jag älskar verktygspremiär.

Denna gång var det en cirkelsåg från gröna Bosch.

Jag köpte den "naken", det vill säga utan batteri eftersom jag redan äger två (samma som skruvdragaren). Pris: 999:- på Bauhaus.


Jag var positivt överraskad över att den var så lätt att använda! Både när det kommer till själva sågningen men också vikten (den väger inte mycket även med batteri) och ljud. Dessutom kom en smart mojäng med som gör att du sågar rakt (med förutsättning att kanten du använder som mall också är rak).

Jag sågande 19 mm MDF som ändå har lite motstånd men det gick smidigt.

Förebild.

Det var alltså avsatserna i nya trappan som jag ville tillverka. Av en granne hade jag fått flera 19 mm MDF-skivor och visste inte vad jag skulle använda dem till. De är snart förbrukade vid det här laget i och med detta projekt (och några fler).

Noggrant förarbete.

Ett riktigt bra förarbete gjorde vi med de utreglade väggarna - allt är rakt och stabilt!

De här avsatserna i trappan kom till då jag reglade ut väggarna i källaren för att trappan via Blocket skulle passa (alltså ej måttbeställd för mitt hus): 10 cm extra som du ser ovan i bild till höger och 17 cm extra längs fönsterväggen. Där ser du skåpet för inkommande el som jag ville slippa flytta på och jag löste det genom att helt enkelt regla ut stort. Det lilla hålet ska så klart få en passande lucka.



Jag är ju till naturen hetsig med dåligt tålamod så det där med att göra mallar och testa innan händer sällan, trots att jag vet att resultatet blir bättre så.

Men plötsligt händer det. Och det var i lördags.



På avsatserna kommer det dels vara öppna hyllor men främst skåp (det blir ett senare, separat inlägg). Så kallad "smart förvaring".

Jagade skugga men det gick väl så där mitt på dagen.

Efter att hyllplanen var tillsågade, tvättade jag dem. Eter det två tunna lager grundfärg och två lager toppfärg. Jag använder alltid samma färgnyans och glanshet på snickerierna i huset för att få en helhet.



En del hyllplan kommer att täckas av skåp så dem målande jag endast de kanter som kommer att exponeras. Varför lägga tid och färg på onödigt arbete? :)

Limmar ihop.

En hylla behöver vara dubbelt så hög för att skåpen ska linjera upptill. Svårt att förklara men jag kommer så klart att visa sen när det är klart.

God förberedelse med detaljer. De överhängande millimetrarna är med flit.

De omålade, ofärdiga hyllplanen kommer täckas av skåp.

Färgen torkade fort i solen kan jag tala om. Däremot har jag ju dåligt tålamod så jag bar in hyllorna och satte dem på plats trots att det tar några dagar för färgen att härda helt.

Jag satte fast hyllplanen med dyckert och spikpistol. Det går så fort! Underbart.

Taggningen med mitt namn är episk, men det blir snyggare här i hallen när den täckts över :)

Jag är redan igång med skåpen som ska stå på hyllplanen. Återkommer med fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar