fredag 25 maj 2018

Egen anläggning för hydroponisk odling


Jag satte ju upp denna enkla lagerhylla för ett tag sedan i syfte att kunna förodla tidigt på vintern. Dock visste jag inte att detta skulle bli mitt eget system för hydroponisk odling!

Ja, kanske för att jag inte kände till denna uråldriga teknik som kort går ut på att en odlar direkt i näring (i vatten) och inte nyttjar jord. Länkar er vidare till denna sida på Blomsterlandet så kan ni läsa mer om tekniken där. Själva grejen är att du kan odla inomhus - året om. Vem vill inte ha färska, ekologiska grönsaker hemma?



Hyllan är en av IKEAs enklare hyllor tänkta till källaren/vinden. De är inte tjusiga över huvud taget och de kom med i flytten från källarförrådet till lägenheten inne i stan.

Till hyllan köpte jag på inrådan Biltemas lysrörsbelysning till kök. De är LED, 4000 kelvin och 8 watt. Dessutom är de en av få lysrör på marknaden som redan har elnätsanslutning och kan seriekopplas.

Detta med ljus för odling har jag läst en del om och wow, vilken kunskap. HÄR finns ett bra inlägg där du kan lära dig lite övergripande om ljus.

IKEAs odlingstråg rymmer ca 1,5 L vatten medan dessa krävde 7 L.

Du kan köpa IKEAs färdiga och väldigt snygga system för inomhusodling. Växer heter det.

Själv har jag inte riktigt plats i mitt kök för detta och ansåg då att det inte var värt att lägga pengar på något så fint. Dessutom hade jag, när jag läst på, förstått att IKEAs insatser har alldeles för täta krukor. Experterna rekommenderar cc 30 cm.

Jag bestämde mig snabbt för att bygga mitt eget system. Lagerhyllan i all ära men jag hade tänkt sätta in två vita Billy bokhyllor där senare. Eftersom jag vill maxa utrymmet och få ut så mycket grönsaker som möjligt förstod jag att dessa förvaringslådor från IKEA skulle få plats samt att jag skulle få ett cc-avstånd mellan krukorna på 20-25 cm. Det fick duga.




Jag hittade små krukor för hydroponisk odling på Ebboflod.se. De små på 50 mm skulle duga, sa någon i ett forum på nätet.

Jag borrrade hål med vanlig hålsåg på 46 mm (ja, blev lite trångt, men det var den storleken jag hittade).

 

Sen var det bara att sätta igång.

Odlingsmediet var inte IKEAs pimpsten som du ser i bild lite högre upp. Pimpstenen skulle trilla igenom krukorna, så jag köpte krossat kokosskal via Ebboflod!! Det ser till synes ut precis som jord, men icke är det det. Säcken var dock på 50 liter så jag har kokosskal för flera skördar framöver :)

Efter några dagar.

Jag gjorde det dock enkelt för mig och köpte IKEAs frön, näring och "odlingspluppar".

Läste att en egentligen ska ha olika typer av näring när en propagerar (gror fröna) och sen när plantan tilltagit sig. Känner dock att jag tar ett steg i taget och testar mig fram - precis som jag gör med odlingen utomhus.

Några dagar har det tagit för fröna att börja gro. Någon gång framöver ska krukan fyllas med mer odlingsmedie (kokos). Vad betyder detta? Jo, att Lysrören funkar!

Planen är att eventuellt köpa till ett till rör på varje hyllplan då störa plantor behöver mer ljus än frön. Dessutom kan de ju som sagt seriekopplas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar