onsdag 16 maj 2018

Fiket på Skogskyrkogården turistinformationen

Sju brunnars stig.

Det är ovanligt hett i maj här i Stockholm. Tyvärr så pass att jag tidvis är besvärad om jag ska erkänna. Sommarvärmen (ja, för vi pratar inte vårvärme, här inte) har hållit i sig efter Kristi Himmelfärdshelgen och veckan bjuder på så mycket som 28 grader på dagarna. Det är tuppa av-varning på tunnelbanan på eftermiddagarna.


Lite gömt i en dunge.

I helgen gick jag med grannen Thomas på tur in i Skogskyrkogården. Där har vi ju varit en massa, men Thomas har upptäckt ett smultronställe där; ett fik!


Det är ett fik som finns inne i de annorlunda byggnaderna som huserar Turistinformationen. Inuti är det sjukt coolt inrett med trä överallt och nästan lika högt i tak som du ser att huset är i bild ovan. Utanför finns bord och parasoller eller så kan en sätta sig i skuggan. Det är otroligt anspråkslöst, kanske just för att de inte behöver skryta. Fikautbudet är smalt men funkar. Luncher finns inte utan i så fall är det en ciabatta på sin höjd.

Öppet endast sommarhalvåret.


Jag har ju berättat om Karl & Kristinas som ligger på andra sidan Skogskyrkogården inne i Pungpinan (se tidigare inlägg HÄR). Det är ett trevligt litet smultronställe här i Söderort, men inget i jämförelse med detta namnlösa fik. Där har de plastmöbler inne på gården där det aldrig fläktar samt sjukt dyrt, helt ärligt. Dock ett plus om en känner för ett glas vin. Dessutom ligger det vid Gamla Tyresövägen så betydligt mer trafik än här inne på kyrkogården.

Nä, jag och Thomas var helt överens om att vi föredrag detta fik.
Länk HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar