tisdag 15 maj 2018

Stänger i tomatodlingen rabatt

Bra stilleben som symboliserar min Kristi himmelfärdshelg.

Helgen som gick var en fyrdagarshelg för mig (Kristi H-färd). Jag tillbringade hela helgen utomhus i trädgården med undantag för hundpromenader och en spontanfika med grannen.

Jag hann få såååå mycket gjort. Bland annat fick jag upp stöttande stänger till de kommande tomatplantorna.

Här kommer tomaterna trivas.

Förra året testade jag att plantera tomaterna direkt i jorden här. Jag testade även att ha några plantor kvar inomhus och några plantor i hinkar fast mellan odlingskragarna mot huskroppen. Vinnaren stod solklar ganska snabbt och det var just här där plantorna planteras direkt ned i jorden. De plantorna växte snabbt och stort och de torkade aldrig ur. Däremot dinglade de runt eftersom pinnarna jag använde snabbt blev för korta. Dessa stänger är 170 cm och uppåt ovanför jord!

Själva tomaterna (körsbär) står nu inomhus och har nog åtminstone en omskolning kvar innan de kommer ut. Jag är alltid lite sen även om jag ser andra som kommit längre när jag är ute och promenerar. Men tomaterna tar sig alltid.

Nästa inlägg så berättar jag om ett nytt smultronställe här i trakterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar