torsdag 3 maj 2018

Hyllor garderob under trappan

När golvet var nylagt under nya trappan.

Ja, kära läsare. Även jag inser att det finns en gräns för hur intresserad en kan vara av en trappgarderob. Jag är nu inne på, ja vad kan det vara, tredje inlägget om renoveringar jag gjort i garderoben under nya trappan. Saken är den att jag vill lägga upp grejer för att kunna gå tillbaka som i ett slags arkiv för att se när jag gjorde vissa grejer. Jag samlar bilder och historia om mina renoveringar här, helt enkelt.

Så nu kommer det; ett tredje inlägg!



Det som gör detta inlägg liiiite så där småintressant ändå är att alla hyllor är av antingen slattarna från den stora skrivbordsskivan jag använde till den stora genomgående hyllan eller så är det av emballage/spill från andra renoveringar i huset.

HÄR är inlägget om hur jag fick till den stora hyllan av en skrivbordsskiva från IKEA som jag fick i en lokal grupp. Ett arbete jag faktiskt är rätt stolt över :)

Här ovan ser ni en sned slatt som jag kunde använda i sin helhet. Den är snedsågad eftersom stora hyllan sågades för att matcha in under trappan - som ju är i två vinklar.



Jag pulade in den här och borrade upp i en regel. De egengjorda konsolerna undertill är gjorda av furuplank som vi fick upp när vi tog upp golvet för trappan.

Dessutom ser ni en extrahyllan undertill? En kan alltid pula in lite saker där. Jag vill att allt i den här garderoben ska vara rätt så tillgängliga ändå.

Hyllorna tomma men uppsatta.

Hyllan på bilden ovan fick jag kapa cirka 10 cm men även denna "slatt" har precis som stora hyllan och den ni ser under i bild de fina ändkanterna utåt. Det är inget en tänker på såvida det inte är tvärtom, alltså de sågade kanterna, som en tvingats fronta utåt. Fina ytan, den som är behandlad, är nedåt och inte uppåt eftersom den som kommer in ser undersidan. Ett minitips, så här halvvägs in i inlägget.

Hyllan sitter så att en måste böja sig när en kliver in. Jag vill ha sakerna lättillgängligt och så även alla mina manualer och garantier. Dessutom är det en garderob under en trappa, detta - självklart måste en böja sig här inne.



Låter det nördigt att samla manualerna så här? Inte alls. Jag återkommer med ett separat inlägg för detta smarta tips!

Paraplyförvaring.

I väggen har jag skapat förvaring för paraplyer (som jag visserligen sällan då jag infört en regel att inte sminka mig om det regnar). Men ibland händer det att en vill kunna grabba tag i ett paraply och rusa iväg.

Jag är sjukt nöjd med nyttjandet av "inbuktningen" i väggen.

Omslagspapper och andra rullar.

Jag är precis lika nöjd med nyttjandet av detta hål som uppenbarade sig bredvid stora hyllan. För att rullarna inte ska glida ut så borrade jag upp ett stopp nedtill.

Halvfullt. Efter bilderna tagits fylldes hela garderoben till max med resväskorna in till vänster där trappan är som grundast.

Ingen av hyllplanen är fastskruvande i själva trappan. De är skruvade i reglarna. Trappan är helt fri från hyllplanen och det tror jag kan vara bra eftersom den rör sig så mycket.


1 kommentar:

  1. Jag gillar idén för paraplyförvaringen även om jag också sällan använder paraply.

    SvaraRadera