måndag 30 april 2018

Friggebod - helg 2



Andra helgen.

Fiberduk, stenplattor istället grus och trossbotten.

Boden står inte löst på plintarna utan är ordentligt fastskruvade i varenda en. Det gör stor skillnad för fästet i marken, att varje plint inte kan vobbla iväg när/om marken rör på sig.

Stenplattor istället för singel.

Det är klart bättre med grus, men (antagligen) på grund av språkbarriärer så förstod jag det som att vi inte skulle köpa in något grus (jag köper nästan allt). Jag frågade två grånger och fick via tolken "nej" som svar. När det sedan uppkom att grus visst behövs, satte jag mig på tvären. Som en barnrumpa, yes.

Grannen Bosse gillade idén med stenarna då de håller värmen, men jag förstod inte vilken värme han menade... Fattar ni?




Isolering i golvet eftersom det i efterhand inte går att lägga in. Däremot kommer tak och väggar vara oisolerade. De delarna kan en lätt isolera i efterhand.

Äntligen väggar upp.

Väggpartierna var de enda som var ihopmonterade innan leverans. Jag hade uppfattningen att boden skulle vara mer "hel" än vad den visade sig vara. Men visst, kanske blir hela golvet ett för stort parti att hantera, taket likaså.


En känsla av resultatet. 

Vy från gatan.

Från gatan ser det inte alls märkligt ut. Det är inne på tomten som en är ovan att det står en enorm bod där.


Bakom.

Vi ställde boden så nära tomtgräns som vi kunde. Det blir en tajt gång här bakom där kanske lite ved får plats. Det ska i alla fall säkras så att inga pälsmirakel tassar in här. Jag vill ha uppsikt över dem när de nosar ute i trädgården.

Vädersäkrat till kommande helg. Observera söt hund intill vattentunnan.

Helgen därpå, det vill säga den som precis passerat, fortsatte vi men på grund av regn kunde inte taket bli helt klart. Återkommer med nytt inlägg inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar