onsdag 25 april 2018

Flytta på rabarber

Rabarberna i maj 2016.

Vi har faktiskt satt igång med bygget av friggebod på tomten och jag ska såklart lägga upp bilder på detta. Det är en rejäl rackare, ett monster på drygt sex meter som ska in bakom verandan.

Det innebär att mina kära rabarber står hotade. Boden kommer ligga på större delar av rabatten.

April 2018. Inget har blommat och vi ska precis sätta igång med friggebod.

Jag frågade om att flytta rabatter i ett odlingsforum och det visade sig att rabarber är riktigt envisa. Någon hade planterat dem upp och ned och de hade ändå rotat sig och blommat.

Flyttade och omplanterade här.

Så jag vågade på mig att flytta dem precis innan det var dags för bodbygge och några få knoppar tittat upp. Jag grävde upp dem vid rötterna som var ganska grova och lite orangea som sötpotatis. Jag lade dem alla på skottkärran och gick över till andra sidan trädgården där jag hittat en plats som jag tror de kanske kommer trivas på. På sommaren är det brännande hett här i solen fram till tidigt förmiddag. Det är precis vid entrén in till tomten i en rabatt som kanske inte alls är tänkt att ha odling i, men skit samma :)

Till vänster om grinden. Och som ni ser till höger står tomatplantor (gammal bild) där de trivdes som tusan!

De har börjat sträcka på sig nu, plantorna. Enligt mitt otränade öga ser det ut som att de tyckte att flytten var ok, men vi får se vad det lider.

Se tidigare inlägg om själva boden HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar