söndag 29 april 2018

Friggebod - byggstart

Mellan grannens garage, min glasveranda och min parkeringsplats på tomten ska den in.

I förrförra helgen drog vi igång med grunden där friggeboden skulle stå. Det var soliga aprildagar, perfekta för friggebodbygge.

Vi började med att mäta ut exakt position vilket tog sin lilla tid. Vi höll på säkert en timma och testade oss fram och tillbaka. Det är en liten yta denna monsterbod ska in på och dessutom är min tomt lite tårtformad även om det inte syns för blotta ögat. En vill ju få till en så harmonisk look som möjligt och det får en ju genom att linjera byggnaderna. Tyvärr lyckades vi inte med detta men frågan är någon annan än jag kommer att se det.

Istället för att fräsa bort stubbarna.

Två träd har tidigare stått här. Jag tog bort dem i fjol just för att förbereda för bod här. Se tidigare inlägg HÄR.



Så stubbarna skulle väck och istället för att beställa in någon att fräsa bort dem, tog snickarna itu med detta för hand. Spade och yxa var det enda som behövdes.

Jag hann ta in offert för stubbfräsningen som skulle landa på 2000:- efter rut inkl moms.

Stubbfritt och plant. Tidigare en anings lutning upp inåt tomten.

Jag ska erkänna att jag saknar de två träden som stod där. De var stora med fyllig växtlighet och gav verkligen en känsla av att en var i naturen. Men... detta är det mest naturliga stället att ställa en bod i denna storlek på. Dessutom så kommer den att stå jämte grannens garage, det vill säga den stör inte den grannen alls.

Hej då, jord!

Jordmassorna skänkte jag till en granne (visserligen i Stureby) som ville ha. Han kom och hämtade med sitt lilla släp och tippade på sin tomt. Han tog totalt fem släp vilket för mig blev gratis bortforsling.

En sak som är bra att förstå om jordmassor är att det blir betydligt mer än vad det ser ut som. När en gräver upp det så fluffar till sig. Räkna med att det blir typ fem gånger mer än vad det ser ut att bli med blotta ögat.



Med material jag hade på tomten gjorde snickarna formar att gjuta plintar i. Skönt att det kom till användning. Dessutom använde de stenplattor som jag fått med huset och som jag ändå tänkt skänka bort. Stenplattorna lade de i botten av "plintarna".

Levla.

Totalt 10 plintar. Fyra längs långsidorna och två extra vardera kortsida.

Oj, vad det var ogrästätt här. Jag är typ lika glad åt att slippa rensa här som att få 15 kvm förvaringsutrymme.

Följande helg fortsatte vi. Visar inlägg snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar