fredag 18 maj 2018

Fixarhelgen i trädgården

Temperaturen kl 17 i onsdags i Tallkrogen. Dagen efter 16 grader och nordanvindar.

Förra helgen hann jag som sagt med en massa och jag är ute i trädgården med en massa projekt att jag inte hinner skriva blogginlägg. Dock vill jag ju dokumentera för min egen del så här kommer ett samlat inlägg (som egentligen borde vara flera separata inlägg) med:


  • Vattentunna till friggeboden
  • Vedkapning av gammalt virke
  • Påbyggda odlingskragar
  • Påbörjade odlingar


Mitten av maj och redan sommarbrun.


Vattentunna till friggeboden

Ta tillvara på naturens resurser.

Ruggigt nöjd att jag satt in en vattentunna till friggebodens avrinning. Tunnan hade jag köpt för flera år sedan på Jula då jag köpte en i bröllopspresent till väninnan Raggan (som jag faktiskt inte tror satt in sin än!!) och passade på att köpa en extra till mig.

Jag borrade hål för tappning och översvämningsskydd. Avtappningen syns tydligt i bild, medan översvämningsskyddet var svårt att få med i den skarpa solen. Om du titta högre upp i bild, till vänster så ser du kanske en vit plasttapp. Båda tapparna har en vanlig trädgårdsslang ansluten till sig. Den som sitter i översvämningsskyddet leder långt ut i trädgården i rabatten, den som sitter i tappkranen är tänkt att fylla vattenkanna så en kan vattna där det behövs.

Känslan av att jag tar ansvar för vår miljö är - total.


Ved

Ved. Måste bara fixa en kamin så jag kan elda den också :)

Jag har haft en del nytta av det förråd av virke som kom med huset. Det låg fint under verandan tillsammans med sjukt mycket annat som jag rensade ut för flera år sedan (se tidigare inlägg med bild HÄR).

Nu kände jag dock att det var dags att frigöra lite utrymme och utvärdera vad som var värt att behålla och inte. Jag drog ut allt så min tomt såg ut som ett slagfält. Sen separerade jag det obehandlade från det impregnerade. Av det obehandlade träet kapade jag upp 30 cm långa bitar som får blir ved. Tack för det, tidigare ägare!

Snyggt och prydligt med ved och virke jag vill behålla.

Ett riktigt tacksamt utrymme här under verandan! Dessutom har jag skänkt lite grejer jag hittade här som kommer till användning.


Schyssta dörrfoder

Rengjorda. PS. Söt hund.

Bland virket hittade jag bland annat dörrfoder.


Färgen var så klart flagig men under avslöjades originalfärgen. Fin, va?

Jag sparade dessa då jag tror de blir fina runt en av dörrarna nere i källaren. Vi får se. Jag vet inte om jag orkar hålla på att skrapa färg och sånt, ni vet :)


Odlingskragarna

Inoljade träreglar med kokt linolja.

Jag satte även igång med projektet "bygga på odlingskragarna". De tidigare reglarna var 95 mm höga. Dessa som jag köpte för att bygga upp dem var 120 mm (45 mm tjocka).

Kokt linolja använde jag även denna gång för att behandla dem. Den lämnar en skyddande hinna på materialet. Den råa linoljan går lika bra att använda. Den sjunker djupt in i virket men tar å andra sidan flera veckor på sig att göra detta.

VP-rör.

Odlingskragarna borrade jag ihop på insidan i skrå. Jag gjorde det dock bara på kanske 4-5 ställen bara för att den övre kragen inte ska glida isär från den undre.

Ser riktigt proffsigt ut. Som att jag vet vad jag håller på med.

Sedan tog jag VP-rör och böjde in. De sitter inte fast och så här några dagar efter kan jag meddela att de nog ska skruvas dit. De glider med vinden. De håller fortfarande upp fiberduken men det ser stökigt ut.


Odling

Jag planterade några frön direkt på win or lose: Ruccula och grönkål. Jag tog också några gamla potatisar och satte ned. Alla säger att det är så lätt att odla potatis, att det inte går att misslyckas med. Well, we'll see about that! Vitlök drog jag också ned några som jag plockade i kylskåpet.

Sen har jag planterat ut större plantor av frilandsgurka och squash.


* * * * * * * * *

Ja, projekten fortsätter. Min kropp börjar bli riktigt sommarhalvårs-sur, dvs ha en ständig träningsvärk. Underbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar