tisdag 8 januari 2019

Bygger innervägg källare - del 1

Skiss med vy från lilla sovrummet.

Det känns helt otroligt bra att vara igång med att bygga igen. För mig är detta avslapning.

Det är en innervägg som jag håller på med nu. Den ska resas mellan de två blivande sovrummen i "det gamla garaget". I den ska el dras så steg ett är att "enkla" den, det vill säga sätta upp skivorna på endast ena sidan innan Elis kommer.

Torrläggning. Notera rören i taket.

Ett gäng lister i taket ska sågas ur också för att takregeln ska fästas rakt och snyggt.

Utmaningar i detta projekt:
- En vägg (den på bilden ovan) är varken rak horisontellt eller vertikalt. Jag fäster den sista regeln endast i tak- och golvregeln och inte in mot själva väggen.
- Rör går precis intill där väggen kommer att fästas i taket. Kommer blir klurigt att komma åt bakom samt att jag kommer behöva måttanpassa för rör längst bort.
- Att få väggen rakt genom rummet. Ja, detta gäller väl alla innerväggar, men faktum kvarstår att det är något jag kommer lägga mycket tid på, så jag anger det som en utmaning ändå :) Jag jobbar med ett rätvinkel-linjal enligt sista bilden och hoppas på att ytterväggen är tillräckligt rak för att det ska bli ett bra resultat.


En minst sagt sned vägg.


När jag torrlagt och mätt ungefär femton gånger så ritade jag ett streck med tuschpenna längs golv- och takregeln. Men tro mig, jag kontrollmäter flera gånger igen innan jag väl fäster dem.

Nästa steg blir att faktiskt fästa golv- och takreglarna. Då kommer det att gå undan.

Hoppa fram till del 2, HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar