torsdag 28 september 2017

Elektriker ny trappa ny belysning

Listan med grejer som Elis fixade. Och mitt kaffe.

Elektrikern var här och fixade en massa mindre grejer som tillsammans blev ganska mycket jobb. Anledningen var ju att jag nu behöver ljus i nya trappan, så det satte han in tillsammans med två strömbrytare (en uppe och en nere).

Pill under trappan.

Gamla, fina bakeliten i vardagsrummet som Elis totalsågade.

Elis: Den här ska du väl byta?
Jag: Nä, varför det?
Elis: För att den egentligen är till för gamla takkronor, den funkar inte och den är gammal.
Jag: Men den är fin.
Elis: Nej, Marie. Den är ful.

Vi bytte den till en ny i porslin från Nacka Byggnadsvård. Be aware; de här rackarna kostar 600:-/styck. Men visst passar de fint i huset?

Elis fick sin vilja igenom.

Vardagsrummet fick en massa fler uttag - tack gode gud för detta! 

Från att ha haft fyra uttag har jag nu totalt 16. Och ja, jag behöver det. Tänk er att jag har TV, digi-box, surroundsystem, subwoofer, fiber, modem, larm (två enheter för detta), ett gäng lampor på detta samt vänner på besök som vill ladda nallen. 80-tals-lingo, jag veeeet. 

Ljus när en kommer in på tomten via grinden. Underbart!

Förutom ovannämnda grejer fixade han:
  • Avlägsnade av en läskig, naken sladd som spretade inne i en av garderoberna 
  • Avlägsnade en strömbrytare där gamla trappan var som inte längre behövs
  • Satte in ett nytt uttag till golvvärmen i källaren
  • Avlägsnade en trefashandske som jag inte behöver samt ska sätta upp en vägg precis där
  • Fixade så att taklampan i nuvarande sovrummet/blivande matrummet nu lyser
  • Förberedde för garderobslampa i nya garderoben under trappan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar