tisdag 12 september 2017

Juice av fallfrukt

Plockat fallfrukt i trädgården i 20 min.

Jag lovade mig själv att i alla fall försöka ta tillvara på all frukt och bär i trädgården. Det är ju lättare sagt än gjort för det är en hel del.

En semilösning på det är att jag skänkt flera påsar fallfrukt, närmare bestämt av äpplet transparent blanche som mognar redan i augusti. Många grannar som inte haft turen att få äpplen i år blev glada. Det har ju varit ett kasst odlingsår...

Jag har också hunnit koka några burkar äppelmos och krusbärsmarmelad, faktiskt.


Äppelmos är ju härligt för den som nu är en storkonsument av det. Jag personligen föredrar juice till frullen, men arbetet med att centrifugera all frukt ska inte underskattas. Det tar tid och det är mycket jobb för att få ut någon liter.

Igår gjorde jag det dock. Jag centrifugerade allt i skålen på bilden ovan. Det blev dryg 1,5 liter.


Sen skar jag upp och rensade (funkar ju så med fallfrukt) ungefär lika mycket till som jag stoppade i frysen. Då blir det inte lika mycket jobb nästa gång jag ska göra i ordning 1,5 liter juice.

Min centrifug heter Coline och kommer från Clas O. Hur bra den är vet jag inte då jag inget har att jämföra med. Men den funkar för mig hittills.


Med i äppeljuicen hade jag några potatisar. Rå potatis är något av det mest antiinflammatoriska du kan få i dig (dvs motsatsen till cancer). Några gröna chilisar åkte med men jag tror att mina chilisar är för små (även om de är riktigt starka) för att centrifugen ska få med den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar