torsdag 19 oktober 2017

En yngre och en äldre hund

En potpourri av bilder från sommaren med mig och damerna. Här ovan från Norrga, Grödinge. 

Nu när pälsdamen Svea blivit senior, i och med att hon fyllde åtta år i somras, märker jag stor skillnad i energi. Hon ligger gärna kvar i sängen på morgnarna och har inte det minste brått att gå ut på promix. Lilla Alice däremot can't wait! Hon är nyfiken och inte alls trött trots att hon lägger sig till vila. Ja, hon följer ju Svea som går och lägger sig. Gör det hon gör, liksom.

Svea är ju lite "von Oben".

Svårigheten med att leva ett liv som passar både en senior och junior hund ser jag ännu tydligare hos grannen Polska Damen. Hennes Caesar (papihuahua) är nu hela 11 bast! Han är inte det minsta intresserad av promenad. Han släpar tassarna efter sig och pekar med nosen för att säga "hemåt, snälla".

I vintras skaffade hon en till hund; den brummande chihuahuavalpen Leo. Han är fortfarande valp, inte ens unghund som vill ju vara ute och nosa och upptäcka hela tiden.. Mellan de två hundarna skiljer det hela tio år medan mellan mina skiljer det bara 3,5.

Senioren slappar, junioren alltid nyfiken. Och med senioren menar jag alltså Svea och inte jag själv.

HÄR kan du läsa om försäkringsbolagets Agrias tips för att ta hand om din seniora hund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar