tisdag 24 oktober 2017

Skrapar tapet


Fin vägg, va? Det är i hallen där det tidigare suttit en riktig 80-talstapet i ljusrosa, lite så där med relief och "shimmer". Den var smutsig, hålig/trasig och var inte ens tapetserad i hela hallen utan bara halva. Tapeten slutar till exempel tvärt i mitten ovanför dörrposten till ytterdörren.


Under den rosa tapeten sitter en tunn beige papperstapet och under den glasfiberväv som är målat i vitt (numer ganska iögonfallande smutsig). Att spackla glasfiberväv slätt kan kräva kopiösa mängder spackel för en som inte är proffs. Jag tycker inte att det är värt arbetet då jag beslutat mig för att glasfiberväv helt enkelt får vara retro i det här fallet :)

Med rätt inställning blir glasfiberväv retro!



Första lagret tapet (det rosa) var enkelt att dra bort. Det gjorde vi genom att bara pilla upp en kant och dra bort. Det andra (tunna, beigea) lagret däremot var en fajt som krävde en ångmaskin-mojäng. Tror det officiella namnet är tapetborttagare. Jag fick låna en som kommer från Clas Ohlson - räcker gott för en som tar bort tapet endast ett fåtal gånger i sitt liv.

Den fungerar som en tekokare med en lång slang som slutar i en fyrkantig pryl där ånga kommer ut. Effektiv var den! Jag testade först att göra detta själv, men insåg efter några minuter att det krävs minst tre händer för detta arbete; en hand som håller i mojängen och ångar samtidigt som två händer skrapar klistriga, blöta tapetremsor. Med endast två händer blev arbetet för blött...


Så jag kallade in Mami.

En halv säck med avfall, skrapade vi ihop - bokstavligen.

Ett provisoriskt arbetsgolv byggde vi upp.

Arbetet gick undan när vi var två. Jag hann också spackla alla små spik- och skruvhål och ska härnäst grundmåla över spacklet. Färg för denna hall har jag ingen aning om vad det blir!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar