tisdag 11 juli 2017

Bygger ett steg till trappan (bygga trappa)

Står just nu på kilar.

Trappan är ju inte måttbeställd efter mitt hus. Jag hittade den på Blocket och den passade mirakulös in i storlek, sväng, handledare och nästan i höjd. Den är 240 medan jag egentligen behöver 245...

180:- på Bauhaus. Obehandlad och tjock.

Så det blir till att bygga till ett eget första steg. Det kommer bli märkligt lågt, bara cirka 5 cm. Folk kommer kanske snubbla på det, men att första steget skulle mäta hela 25 (dvs 20 cm ordinarie steghöjd som redan är ganska högt plus diffen) är inte ett alternativ. Folk kommer trilla på väg ned.

Tips på hur du får till fina hörn; väl något runt hemma. Här tog jag en bunke från köket och lade i hörnet.

Storleken på brädan var märkligt nog perfekt! Skönt att slippa såga till. Däremot vill jag ha ett runt hörn då det kommer att se mer "fixat" ut.


Efter att jag sågat ut hörnet så tog jag slipen och slipade alla kanter som var lite skrovliga. Dessutom så slipade jag ned den översta kanten så att den blev rund. Det lirar mer med resten av trappan plus att du ju vill undvika att det ser ut som att det ligger en planka där och inte ett steg :)


Jag missade att ta bild på alla klossar som bär upp steget, men ni ser kanske lite här bakom min bästa vän PL-400?

Golvet är snett så ena sidan av steget behöver vara 47 mm medan andra sidan ska bli 55 mm högt för att trappan ska bli rak. Så jag sågade ut en massa klossar i olika höjder och limmade på där steget kommer att lyfta människa som står på det och vangstyckena som lyfter hela trappan.

Tyngder under torkning.

Jag limmade alltså på klossarna. De fäste jag en bit in så att steget "lyfter" från marken och heltäckningsmattan som ska klä golvet i hallen kan läggas lite under.

Bra note to self. Detta använde jag för att lacka.


Jag drog ett lager. När det torkat så lyfter sig små, små flisor från brädan och jag måste slipa med ett finkornigt sandpapper. Jag tog 320.

Sen drar jag ett till lager innan det ska vara klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar