söndag 16 juli 2017

Vandring runt Årsta Slott


Det var via "gammelmedia", alltså print som vi säger i mediabranschen, som jag såg tipset om en historisk vandring runt Årsta Slott. Jag är jätteintresserad av historia även om jag inte anser mig vara speciellt bra. Jag fick med mig Grannen Karin som även hon gillade konceptet.

Det är barrockt! Ja, det är faktiskt ett barrockt slott med strama linjer och kal gårdsplan.

Det är alltså Årsta i Österhaninge och inte i norra söderort vi pratar om. Vi tog bilen och turen dit tog max 25 minuter från Tallis.

En riktigt blåsig julikväll.

Turen var uteslutande utomhus, varade 1,5 h och vi gick 3 km. Vi började i medeltiden och vandrade oss fram till Fredrika Bremers tid på slottet (ja, hennes familj köpte det på 1800-talet).

Jättebra guide.

Det var vi och seniorerna som gick turen.


Själva slottet var stängt, men var öppet dagtid för turer och hade en lunchrestaurang. Runt slottet låg så mycket som FYRA golfbanor. Menade hon fyra banor eller fyra hål...? Jag tolkade det som fyra banor.

Både jag och Karin var peppade på att komma tillbaka för lunch och rundvandring inne i slottet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar