torsdag 1 december 2016

Renoveringsdagbok (renovering badrum)

Håller på att bi sjuk. Jobbar från sängen. Långsamt.

Enligt undersökningar är badrum det mest riskfyllda en kan renovera med hjälp. Riskfyllt i den bemärkelsen att badrum toppar listan över jobb där beställaren är missnöjd. Nu hittar jag ingen statistik när jag söker, men vill minnas att vi pratar om ungefär 75% av jobben inte mött beställarens förväntningar.

Och det tror jag det. För att beställa ett sådant jobb krävs övervakning. Jag låtar väldigt sällan hantverkare vara ensamma i huset med ett jobb - oavsett storlek. Det funkar liksom inte. Du måste vara där och kunna dirigera när en fråga dyker upp, stor som liten. Annars tar hantverkaren beslut åt dig, beslut som du inte tagit för att du har en annan plan med huset.

Nu har jag haft möjlighet att vara hemma och jobba när jag väl haft hantverkare pga frilans. Jag går till byggplatsen, i detta fall ned i källaren, flera gånger om dagen. Jag tittar in och kollar status. Ofta plåtar jag bygget för dokumentation, både för framtiden men också för att visa att det är viktigt att hantverkaren gör ett bra jobb. Nästan varje gång har hantverkaren en fråga eller vill meddela mig något - för hen vet att jag ju kommer komma dit.

Men långt ifrån alla har ju den möjligheten... Så ja, jag fattar att folk är missnöjda med hantverkare.

Lyssnar på nysläppta låtar och noterar gårdagens händelser i dagboken.

Ett tips oavsett om du kan vara med under renoveringen på dagarna eller inte är att föra renoveringsdagbok. En mardröm för hantverkaren? Eller kanske tvärtom - en dröm att ha en noggrann och sedan nöjd kund?

Jag skriver dag för dag de viktigaste sakerna som hänt och saker vi bestämt. Jag noterar även om jag beställt något eller varit och inhandlat grejer till bygget. Jag noterar om byggledaren skulle kolla upp något och återkomma. I just badrumsrenoveringen har vi kommit överens om fast pris, men har en löpande timmar så kan ju dessa noteras här (ankomst, avfärd, ev ärende för att åka och handla grejer).

Ofta finns endast tips på hur en ska bära sig vid val av hantverkare (kolla upp försäkringar, ta in flera offerter osv), men aldrig har jag sett detta tips som jag faktiskt tror en kommer långt på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar