onsdag 30 november 2016

Matt vs blankt kakel (renovering badrum)


Hm. Hur vill jag ha kaklet nu då..... Vanlig uppsättning eller tegel? Eller kanske vertikal tegeluppsättning - det vore ju crazy and I am all about the crazy.

Nä, vet ni vad. Jag väljer allt. Vi kör allt!

Wow.

Tack Babel Deli för denna fantastiska "inspiration" (för inspiration är egentligen ju inte när en tar något rakt av).

Det var ju i december 2012 som jag lade upp lite bilder, inklusive den ovan, från ett fikabesök hos dem i Vasastan - se inlägget HÄR. Jag var helt fascinerad av deras kakeluppsättning. Jag hade inte sett något liknande. Det är den perfekta mixen av kaxigt och totalt anspråkslöst med sina matta, vita, kvadratiska plattor. Ett organiserat kaos.

Två väggar klara.

Så nu är plattsättaren igång. Självklart är detta inget han freestajlar fram på egen hand. Jag står med honom och instruerar som en inredare på TV. Vi planerar ihop parti för parti, vägg för vägg eftersom vi måste hålla oss till vissa regler för badrum såsom att nedersta plattan aldrig får vara mindre än en tredjedel av sin storlek.

Till en början var jag svinnervös att jag inte skulle få till det likadant eller lika bra som på Babel Deli. Det enda jag är nervös över nu är att jag fegar och inte maxar kaoset :)

Person som inte inreder för någon annan än sig själv.

Och så var det där med matta plattor.... Vi bestämde ju oss för att ha blanka. Visst minns ni detta praktiska inlägg med alla hands-on-tips?

Men jag typ låg och drömde om blanka plattor och om jag skulle få till mönster osv i stressdrömmar. Sedan insåg jag att nervositeten bottnade i att blankt kakel helt enkelt inte var rätt för just detta. Det skulle inte bli så där fint anspråkslöst som jag tänkt mig och så skulle det börja konkurrera med det rosa porslinet. Så de 240 kg jag redan köpt fick jag lasta in i bilen igen och lämna tillbaka. Surt.

Så trots att matta är svårare att hålla rent (jag fick en utläggning om detta från min moder senast idag också) så känns de helt rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar