torsdag 28 december 2017

Drejkurs i Tallkrogen på Linjelek

Hög koncentration.

Det stämmer! Vi har varit på drejkurs i höst.

Det är jag och grannen Karin som nappade på reklamlappen i lådan. Linjelek heter studion och ligger i Olympiaområdet här i Tallkrogen.


Ej fejk. På riktigt.

En prova på-kurs på tre lördagseftermiddagar för totalt 1.500:- är ju överkomligt plus att det är nästgårds - bokstavligen talat.

Åsa som driver studion har drejat i ungefär tusen år och haft kurser i fler än tio.

Drejning var med Karins bucket list.

Kursen:


  • Första gången lärde vi oss att dreja.
  • Andra gången beskickade vi våra små kärl, dvs gjorde de fina när de hade torkat sig läderhårda.
  • Sista gången hade de bränts en gång i ugn (hoppas jag säger rätt nu) och vi glaserade dem.
  • Efter det brändes de en sista gång och vi gick förbi och hämtade en kväll någon vecka senare.

Vi brände alltså inte själva, utan det gjorde Åsa oss mellan kurstillfällena.

Vi började alltid med fika. Sjukt bra koncept enligt mig.

Linjelek är trevligt och personligt. Med bara upp till fem pers per tillfälle får du ganska mycket hjälp och tro mig - du behöver det. Det var svårt att dreja. Om Åsa inte hjälpte oss nybörjare att "centrera" lerklumpen på den snurrande skivan hade ingen fått en enda grunka gjord.

Den stora längst fram till höger är lärarens, men det tre andra på främre raden är mina. Detta är efter beskickningen för nu ser de ganska fina ut.

Vi lärde oss också lite "teori" som skillnaden på sten- och lergods och hur de används. Glasyren för de olika skiljer sig åt.

Vi jobbade med stengods, om jag minns rätt. Våra små kärl kan vi mikra och köra i diskmaskin.

De krymper totalt cirka 15% av sin storlek från att en drejat dem. Ja, detta är min andra "grej" som jag gjorde.

Innan beskickning. Ni ser att de är ojämna vid fötterna osv.

Efter första bränningen ser grejerna ut så här.

Åsa visar oss hur en glaserar.

Vi glaserar. P som sitter ned håller på att göra rent foten från glasyr så att skålen inte ska bränna fast i ugnen sedan.

Efter glasering, men innan bränning så vi ser tyvärr inte alls hur de kommer se ut när de är klara.

Tre av fem grejer. Den stora är inte drejad utan "tummad".

Gjorde som sagt totalt fem grejer, varav fyra drejade. Två grejer fattas i bild, men det är bara för att min blogg - likt mitt liv - inte är perfekt. Jag hade de inte till hands när jag skulle plåta. Att inte längre glorifiera och sträva efter perfektionism kan nog vara en av de finaste gåvorna jag givit mig själv.

Himla kul att kunna bjuda på glöggfika i kärl som jag själv gjort. Kände mig till och med bättre än Ernst!

Här hittar ni Linjelek på Facebook. Jag kan absolut tänka mig att hoppa på en till kurs! Det var otroligt tillfredsställande att komma hem med små fina grejer. Känner mig otroligt stolt.

Ps. Det var ganska kladdigt att dreja så sätt inte på dig finkläderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar