måndag 26 februari 2018

Granne hämtar kvistar

Vilken dag igår: Förutom att Tommy, min personliga tekniker, spontant ville ta en cyklingstur hem till mig i Enskede och fixa med mitt surroundsystem och min internet-extender så att de båda numer funkar så kom en granne hit och hämtade alla kvistar på min tomt!

Motsvarande tre sådana här massor hämtade grannen till sina kaniner.

Okej, låt mig ta det från början. Det var i början av november som en arborist var här och tog hand om mina tre äppelträd (jag har numer bara tre, ju). Eftersom jag inte lyckats ta hand om dem på flera år så var de minst sagt vildvuxna och det var kopiösa mängder kvistar låg på tomten när han var klar.

Det blev vinter ganska snart därefter så har jag inte orkat stå på tomten med kvistkvarnen (som ju är ganska långsam), så de har legat där och sett stökiga ut. Anledningen att jag inte beställde bortforsling av kvistarna av arboristen är för att priset för den tjänsten blir oproportionerligt dyr i jämförelse med själva arbetet på träden; 1.500 :- skulle det landa på. Och då kan jag ju lika gärna kvarna ned dem och dessutom få näring till min tomt.

I november när arboristen var klar. Svårt att se alla kvistar på marken, men jag gjorde ett försök att fota ändå.

Men så i en lokal grupp så var en man som eftersökte kvistar till sina kaniner - eller kanske hans barns kaniner. Tydligen äter kaninerna barken och de äter mycket av det!

Vilken win-win för inte finns det många som har kvistar på folks tomter så här års, inte. Jag skänker hellre kvistarna än sparar dem till i vår så jag släpade med gott mod kvistar igår i mer än 1,5 timma som grannen klippte och lastade på sin kärra och körde hem i några rundor.

Det arbetspasset känns idag i rygg, axlar och armar. Och rygg. Alltså ännu en win eftersom varje träningspass gör dig friskare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar