onsdag 14 mars 2018

Byggt skräddarsydd hylla i garderob under trappan

Älskar min krysslaser från gröna Bosch.

Så satte jag igång med ett mindre projekt i garderoben under trappan, nu när golvet där är lagt. Projektet var att sätta upp ett enda stort hyllplan. Det skulle måttas och sågas så att planet kunde ligga på flera bärpunkter runt om. Så ja, lite av en utmaning ändå.

Förebild. Tomt.

Furuplank från när vi tog upp golvlagren sågade jag till som "konsoler". Rejäla skruvar.

Hyllplanet skulle ligga på bärpunkter som jag fäste i reglarna runt om - inte i själva trappan. Den vill jag ska kunna röra på sig när någon går i trappen.

Måtta flera gånger.

Jag har lärt mig att en inte ska knussla till det. Först tänkte jag göra alla skärningar med sticksågen, men jag körde faktiskt allt för hand med min fogsvans från Bahco Superior Cut. Med den är det lätt att såga rakt plus att ansträngning de facto är träning eller åtminstone vardagsmotion - och all vardagsmotion bidrar till ett hälsosamt liv!

Tillåt mig ta tillfället i akt och påminna mig om detta inlägg från bloggen sommaren 2016 som sammanfattar en studie i hur mycket du bör vardagsmotionera för att maximalt minska risken för livssjukdomar.

Herregud, vad bra det blev.

Jag hade fått en skrivbordsskiva via en lokal grupp. Den är från IKEA, Galant. Den använde jag till detta projekt!

Vill meddela att den ändå var ganska hård att såga i. Inte massiv, men inte porös som typ köksluckor är.

Sitter som en smäck. Vilken fröjd.

Att jag inte täckte väggarna under trappan med spånten är det många som reagerat på. Jag har hela TRE mycket starka argument för detta:

1. Jag ville att ytterväggarna ska kunna andas så bra det går.
2. Spånten var inte i närheten av billig eftersom den var färdiglackad.
3. Reglarna är djupa och som ni ser på bilden ovan så finns det mer förvaringsyta att nyttja när jag inte klädde in allt.

Totalt sex stödpunkter runt om har den stora hyllan.

In under här kommer resväskorna få en bra plats.

På ena sidan fanns inga reglar att fästa bärpunkter i så här sågade jag till två reglar som hyllplanet ligger på .

Utifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar