måndag 26 mars 2018

Egenbyggd odlingshylla

Lyckat resultat med enkla ingredienser.

Det här borde jag gjort redan i januari, men... Jag hade ingen energi. Energin fick jag först nu :)

Jag har "gjort" en egen odlingshylla. Ingredienserna är en lagerhylla i trä från IKEA och lysrörsarmatur från Biltema.


Det här är inte min idé. Det var i ett odlingsforum på FB som någon gjort precis detta. Jag frågade om exakt vilken lysrörsarmatur hen hade använt och fick länken HÄR. Jag fick också tipset att ta så hög Kelvin som möjligt och denna finns både i 3000 K (normalt ljus) och 4000 K (kallt ljus). Jag valde alltså den sistnämnda.



De har kapsilingsklass 20 och så här i efterhand inser jag att 40 eller uppåt hade varit bättre eftersom jag kommer att vattna precis ovanför lysröret. Ja, ja. Jag får vattna försiktigt :)

Det som är super med dessa lysrör:




  • LED - bättre och miljövänligare.
  • Tveklöst marknadens bästa pris, bara 109:-/st
  • De är redan nätanslutna med stickkontakt (det var inte de andra jag hittade).
  • Alla tillbehör du behöver kommer med i förpackningen.
  • De har på/av-knapp.



Jag borrade upp clipsen. Efter det tryckte jag upp armaturen tills det sa "klick".



Grenuttaget satte jag upp med en hållare som jag köpt på Clas Ohlson.

Detaljinfo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar