fredag 30 mars 2018

Stockholmslat

Jag och en isärskruvad tvättmaskin i bakluckan.

Tillåt mig presentera det egenmyntade uttrycket "stockholmslat". Jag tror flera kommer känna igen beskrivningen när jag förklarat den.

Det här är något jag funderade på när min tvättmaskin gick sönder på julaftonsmorgonen. Det var ju en gammal maskin på 10 år så att laga den var inte ett alternativ. Jag köpte en ny.

När en köper tvättmaskin finns flera tilläggstjänster att välja bland så som bortforsling av den gamla, upp/inbärning förbi tomtgräns av den nya maskinen och även installation. 1000:- skulle alla tre tilläggstjänster kosta.

Jag valde att köpa maskinen utan tilläggstjänster. Den kom till tomtgränsen.

En av betongklumparna.

Och det är nu vi kommer in på uttrycket stockholmslat. För det är när jag INTE beställt tilläggstjänsterna som folk vill förklara för mig att en ju kan beställa allt sånt - som om jag inte såg det när jag gjorde beställningen. Sedan lägger de alltid till: "...och så blir det ju rätt" och syftar till installationen. Som om det är svårt att installera en tvättmaskin där det tidigare redan stod en...

Att vara stockholmslat är att alltså att använda förevändningen "smart" när det helt sonika  handlar om att inte orka.

Glasluckan, toppskivan, slangar, skruvar och en massa annat jox.

Så här gjorde jag:

Jag skruvade isär den gamla tvättmaskinen. Jag kan inte köra släp (än) och tänkte att om jag bara kan ta delarna separat så går ju allt in i min V40. En tvättmaskin väger 60-80 kg.

Att skruva isär maskinen var lärorikt. Nu vet jag hur en tvättmaskin ser ut inuti. En skruv i taget tog jag, en plåtskiva i taget. Sladdarna skar jag av. Trumman har två rejäla betongklumpar, en upptill och en nedtill, för att ge motstånd. De här betongklumparna bedömer jag väga 10-15 kg vardera. Luckan i glas vägde en del, den också. Att lossa själva trumman från "huset" var det svåraste att göra på egen hand. Den satt fast i fjädrar (utöver muttrarna).

Sista momentet: Att lossa trumman från plåtskalet. Plåtskalet i bild gick inte att skruva isär mer än så här.

Två vändor till ÅVC med Volvon körde jag för att forsla bort tvättmaskinen, emballaget från den nya maskinen och annat skräp behövde slänga.

Otympligt, men jag kunde bära i allt själv och utan större problem.

Jag frågade grannen om jag fick låna hans pirra då han även hjälpte mig att få in nya maskinen i huset. Det är nog bra att vara två pers när en så otymplig, tung grej ska hanteras.

Att installera nya maskinen på en plats där det redan är förberett med rör och el är inte svårare än dessa fyra steg:

  • Skruva ihop tillvattnet i väggen och i maskinen. Sätt på vattnet igen.
  • Stoppa i frånvattenslangen i avloppet.
  • Stoppa i stickkontakten i väggen.
  • Justera fötterna så att maskinen står helt vågrätt åt båda hållen (den måste stå där den ska stå).

Jag vill tillägga att för dem som bor i lägenhet så köper jag absolut att det blir ett helt annat projekt. Där har nog inte var och varannan granne en pirra att låna ut och kanske har en inte heller samma kontinuerliga kontakt med varandra. Iaf inte i Stockholm. En har heller inte någon tomt att ställa ut den gamla maskinen på obestämd tid eller bilen parkerad tre meter bort.

Om du prioriterar annat i livet framför allt pill och meck som jag ägnade mig åt (läs ovan) så är tilläggstjänsterna också toppen. Kanske vill du hänga med barnen på din lediga tid, kanske vågar du inte fixa nya maskinen på egen hand? Jag till exempel låter någon annan byta mina däck varje vår och höst, inte för att "det blir bättre", utan för att jag inte orkar.

Alltså; jättebra att dessa finns! Men en är inte det minsta "smartare" för att en beställer dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar