onsdag 1 februari 2017

Komposterbara tråg att odla i (DIY)

Den större är en stor tomat, Blue Butcher, och de mindre tror jag var någon körsbärsvariant. Jag minns inte riktigt.

Jag har verkligen inte speciellt bra koll på odling och kan konstatera att jag bara blir mer och mer rädd för det för varje blogginlägg eller artikel jag läser i frågan :/

Men jag har också fattat att det inte kommer att finnas något annat sätt för mig än att bara börja och testa mig fram, faila och förbättra.

Steg 1 i att testa var att jag i höstas tog förra årets tomater som aldrig hann växa till sig - och frös in dem! Jag tänkte att fröna vill jag ju odla på till våren. Om detta funkar eller ej återstår att se i vår.

Det enda som behövs och lite vatten.

I helgen fick jag feeling och tänkte sätta igång. Ungefär samtidigt insåg jag att jag ju inte har tillräckligt många små tråg att så i. Så jag gjorde egna efter inspiration av ett YouTube-klipp jag sett.

Tanken med dessa är att när du ska plantera ut plantorna som vuxit till sig så stoppar du bara ned hela tidningstråget i nästa kruka och adderar med jord. Så komposteras tidningspappret.

Tack lokaltidningen för bidraget till årets tomatodling.

Jag tog tidningspapper som jag klippte till och vek enligt bilden ovan. Jag blötte långsidan och ena änden. För att rulla ihop tråget snabbt tog jag en glasburk som mall. Min rekommendation här är faktiskt att ta en liten eller en smal burk så att trågen inte blir så stora som mina blev.


Sen vek jag in kanten nedtill för att bygga en botten.


Väl ihoprullar behövde varje tråg extra vatten för att fästa.

Torka innan plantering.

Sista steget var att låta trågen torka. Efter det stoppade jag ned jord, krossade tomaterna och stoppade ned för att avsluta med lite jord ovanpå. Hela brickan fick stå i fönster i söderläge under gladpack med hål i!

Allt ovan tog totalt cirka 15 minuter att göra exklusive planteringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar