tisdag 28 februari 2017

Måttar trappan i källaren

Måttar upp och känner in proportionerna IRL.

Men visst! Självklart fortsätter förberedelserna inför trappbygget. Trodde ni något annat? För om det är något jag gör så är det att minutiöst researcha och förbereda innan jag sätter igång byggen. På jobbet not so much. Där är det aktivitet och prestationer utan struktur och planering som gäller. Lite intressant det där hur olika en funkar i olika sammanhang och anledningen att jag gör en jämförelse här är för att jag så sent som i förmiddags fick svaret på min DISC-analys, det vill säga min beteendeanalys.

Jag har hunnit sätta mig med en WBS, en work breakdown structure, som är en lista på alla delmoment i oberoende ordning. Jag har också gjort ett budgetestimat på material (förutom den redan inköpta trappan - se tidigare inlägg HÄR) som jag behöver för att få upp trappan och snygga till någorlunda.

Bygger upp med lådor för att få en bättre bild.

Ikväll orkade jag ta för mig att ställa upp vangstyckena för att få en känsla av hur trappan skulle ta plats nere i nya "nedre hallen" - ett namn jag kommit på helt själv :) Annars är väl en ganska bra beskrivning av rummet "svale".

Jag vågar inte riktigt ropa "hej", men enligt min bedömning efter att ha måttat är att det kommer bli väldigt bra (hoppas jag inte jinxar detta nu!).

Bild på trappan där den satt innan jag köpte den via Blocket.

Trappan är cirka 2,67 i höjd och eftersom jag ska ha den ned i källaren (betydligt lägre i tak) kommer jag behöva kapa den. Det blir de nedersta stegen som jag offrar, cirka 1,5 steg. Första steget blir alltså väldigt lågt, men det är inget märkligt.

Jag kommer att behålla stegen i furu, men måla vangstycken och stoplar vita. 

Ett betydligare senare projekt är att sätta ordenligar sättsteg så att hundarna vågar gå i trappan. Jag vet med mig att öppna trappor är omöjligt för dem att tassa i. Jag vill också ha matta på stegen och även det för att underlätta för mina pälssuccéer.

Nästa steg? Att måtta upp i hallen på entréplan med maskeringstejp var hålet ska sågas (jag börjar uppifrån). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar