torsdag 24 augusti 2017

Bra veterinär i Skarpnäck

Svag och skakis i bilen hem.

På bilden ovan har vi ett stycke mörbultad Svea. Vi har varit hos veterinären för att skrapa hennes tänder från tandsten. För detta ingrepp krävs nedsövning och hon är ju både senior (åtta bast) och liten, 4,2 kg. Veterinären drog dessutom ut fyra tänder varav några satt löst.

Att söva ned henne var riktigt läskigt och jobbigt för matte som var nervös redan på morgonen. Jag fick dessutom hålla i henne både när han stack henne med lugnande spruta och senare när hon skulle sövas på riktigt (jag tittade bort).

När jag kom tillbaka och hämtade henne så var hon vaken, till synes pigg och viftade på svansen. Matte var lättad och inte alls lika gråtmild som innan.

På väg hem i bilen och väl hemma var hon helt nedslagen och led av smärtan i munnen. Hemma skakade hon och gnydde i flera timmar. Hennes ögon var halvöppna och hon kunde liksom inte fokusera med blicken.

Det avtog successivt och när vi gick kvällspromenad kändes hon som vanligt igen. Efter promix fick hon lite mat och antibiotika i munnen som hon ska ta två ggr/dag i drygt en vecka.

Lite blodig på sina ställen.

För övrigt skulle jag vilja slå ett slag för denna smådjursveterinär om du nu bor i Söderort. Han hade en egen, liten praktik i Skarpnäck utan dyra sköterskor eller receptionister (tog ett dygn för honom att ringa upp efter att jag lämnat meddelande på telesvar) - det var bara ett väntrum, hans sal och han. Och som ni läste ovan så gjorde ju jag sköterskans jobb som skulle hålla i Svea på ett visst sätt när han pillade med narkosen. 

Priserna kan ju pressas avsevärt i jämförelse med de stora sjukhuskedjorna som bara ger mig dåliga vibbar. De känns väldigt corporate och "tjäna pengar". Jag hörde direkt på telefon att detta var den person jag ville lämna över min Svea till, att han hade känsla för både djuret och matte och att han inte var ute efter att mjölka en på extra pengar bara för att. Han gjorde bedömningen att Svea hade tandsten om jag sa att hon hade det och bokade in henne direkt för ingrepp istället för att vi skulle komma dit på undersökning först. "Jag har nog med jobb som det är". Allt detta kan låta suspekt men nej det var inte den magkänsla jag fick. 

Grannen Polska Damen berättade att när hennes Caesar skulle genomgå samma ingrepp på ett av sjukhusen här i söderort så tvingades hon lämna honom vaken och ensam i en bur. Hon fick inte sitta och vänta med honom tills det var dags. Så Caesar var ju vettskrämd och det är ju onödigt att utsätta djuret för det! Usch.

Han har ju ingen akut, men då får en väl åka annanstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar