söndag 7 januari 2018

Bygger innervägg övre hallen - del 1

Lämnar meddelanden om någon skulle riva min vägg.

Jag satte igång med ett delprojekt runt jul; innervägg där nya trappan är så att gäster inte trillar ned till undervåningen.

Jag bygger den med stålreglar av den anledning att jag fått dem. Intressant att testa.

Gjorde en mall för att veta exakt var liggande skenan skulle ligga med OSB och gipsskiva dikt an mot golvbjälklaget.


Jag älskar min krysslaser.

Att sätta upp stålramen på egen hand var svårt. Jag vill ju kolla vattenpass åt två håll så det var mycket klättra upp och ned på stegen om och om igen för att vara säker på att det skulle bli rakt.

Det tog totalt cirka 6h effektiv tid att klippa stål, måtta och skruva ihop.

Sanningen.

En provisorisk "brygga" som jag byggt ihop för att kunna arbeta på andra sidan väggen.

Klar för nu. Jag ångrade mig sedan och sänkte väggen, men mer om det i kommande inlägg.

En snabbsummering hittills om stålreglar:
- De är svåra att kapa (jag klippte). Det krävs mycket kraft för att klippa till dem - hela jag svettades.
- De skruvar, som skulle gå igenom stål, var jag tvungen att förborra hål till. De tog inte sig igenom som de skulle - grrr.
+ Det positiva var att en inte måste kapa stående reglar i exakta höjder eftersom de ska "vridas in" i de liggande profilerna och sedan borras ihop.
+ Stålreglar, till skillnad från trä, skruvar sig inte som en del träreglar har en tendens att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar