fredag 15 maj 2015

Blandar egen färg till vardagsrummet


Jag hade cirka 4 liter kvar av färgen från köket som jag målade om i babyblått för ett år sedan. Den pastelliga färgen passar så himla bra i köket med alla bubbelgum-färger. Men i vardagsrummet kändes den för stark, barnslig och dominant. Dessutom trodde jag inte att 4 liter skulle räcka till två lager.

Så jag gick ut på en Tallkrogssida på Facebook och frågade om någon hade en slatt vitt över i matt nyans. Och ja, en tjej i området svarade och jag hämtade upp hinken på en hundpromenad. Det var nog knappt 2 liter i en något bruten kulör. Ser ni ovan? Det ser ut som smält vaniljglass med lite gult och svart i.

Den röda färgen är en hobbyfärg jag hittade i en låda.


Jag drog i all den vanilj-vita färgen och typ tre klickar röd färg likt bilden ovan. Vad ska vi säga att det blev? Typ en tesked. Alla färger (alltså rött, gult, blått och svart - inte vitt) ska en vara försiktig med när den blandas ned. Ta för lite hela tiden. Vitt kan en bara ösa på och det blir nästan aldrig någon skillnad.

Det är sjukt svårt att gissa hur färgen blir på väggen, men en tumregel är att den alltid blir liiiite starkare än en trott och lite mörkare när den väl torkat. 


Jag har hunnit dra på ett lager på hela väggarna till skillnad från bilder (ni får ge er till tåls!). Jag kan meddela att jag är läskigt nöjd med resultatet av blandningen. Shit, det där är ju nästan 50 % tur slash gissning :)


Nu ska jag sluta blogga och måla att rummet kommer i ordning någon gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar