onsdag 6 maj 2015

Lägga marksten - instruktionsfilm från Byggmax



Byggmax har riktigt bra instruktionsfilmer och inspirationsreportage för oss amatörer. Marksten är ju något jag och Mami lade för några helger sedan, men det jobbet handlade mest om att lägga ut och nivåpassa plattorna (se tidigare inlägg här). 

Nu funderar jag på att ta utmaningen till en högre nivå och ge mig på garageuppfarten. Enligt grannen som jobbar som utredare inom bygg behöver jag endast göra dessa steg:

  1. Ta bort ogräs där det finns. Den tar sig annars genom allt.
  2. Jämna ut marken med rätt lutning (just nu lutar den inåt huset).
  3. Vibra.
  4. Lägga ut fiberduk.
  5. Lägga på ett lager 0,4 grus om 5 cm och vibra.
  6. Hälla ut sättsand.
  7. Lägga ut plattorna och nivåpassa.
  8. Hälla på sättsand och borsta ut.


Han tyckte jag kunde hyra en liten vibra så att jag kan ta den i volvon och slippa frakt. Jag får helt enkelt hålla på längre. Singel/makadam tyckte han inte behövdes då marken här redan är körd på med bilen. Får dock ta och dubbelkolla detta. En vill ju inte att uppfarten helt plötsligt ska börja svikta efter några år.

Får se om detta blir i år. Har andra prios just nu, känner jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar