onsdag 13 maj 2015

Sanningen om det "sänkta" ROT

Att ROT sänks 2016 tycker jag är toppen! 50 % av allt vitt arbete har en kunnat dra av - det är ganska mycket. Behövs så mycket för att stimulera en sektor? Taket har i kronor varit 50 lax.

Att stackars sossarna lovar att inte röra ROT och sen göra just det efter att ha vunnet valet är väldigt sorgligt. Det där brutna löftet kommer att hänga kvar.

(Grannens körsbär blommar och skuggorna faller på min fasad)

Men. Vad är det som sänks egentligen? Jag har hört siffrorna 50 till 30. Är det % vi snackar eller är det kronorna, dvs taket? There's a big diff here.

Jag och Maraton-Karin pratade om detta på en av våra hundpromenader och hon hade inte heller svar på detta. Det är ju stor skillnad på de två.

Tänk de två olika scenarierna:
1. Du får dra av 50 % upp till 30 lax per person.
2. Du får dra av 30 % upp till 50 lax per person.

Svaret läste jag härVi i Villa nyss. Det är procentsatsen som sänks och taket på 50 lax per person kvarstår. Med andra ord: För en alldeles vanlig villaägare (kanske inte för en lägenhetsinnehavare) så kvarstår ROT-avdraget. Låter supersunt detta.

HÄR är Skatteverket info om ROT idag 2015.

2 kommentarer:

  1. Karin(grannen)16 maj 2015 kl. 04:06

    Bra Marie, nu behöver vi inte längre leva i okunskap 👍😀

    SvaraRadera
  2. Karin (grannen)16 maj 2015 kl. 04:07

    Bra Marie, nu behöver vi inte längre leva i okunskap 👍😀

    SvaraRadera