torsdag 28 maj 2015

Karin hjälper mer bygglovsansökan

(Höggravid)

Grannen Maraton-Karin har gjort precis det jag vill göra med min garagedörr; bytt ut den till en finare groventré med fönster.

Jag var över hos henne i helgen som gick för att lära mig hur en gör en bygglovsansökan! För det behövs nämligen för detta ingrepp. I didn't know och tur var väl det att jag lärt mig det.


Grejerna du behöver är:

  1. Ansökningsblankett. Hämtas ut på nätet.
  2. Kontrollplan. Se nedan. Den hämtas också ut på nätet och där fyller du i hur du tänkt gå till väga, med vad och vem som ska göra det.
  3. Fotomontage. För att illustrera hur det ska se ut när det är klart. Görs enkelt i typ Word.
  4. Ritningar från Stadsbyggnadskontoret a) Fasadritningar på den sida av huset som har garageporten. Rita in dörr och fönster. b)Invändig ritning med dörr och fönster. Uppifrån?
  5. Situationsplan. Din tomt bredvid alla närliggande tomter.
  6. Produktblad på just den dörr och det fönster jag ska ha. Finns ju oftast på sajten däirfrån du handlar den. 



(Bra med ljusinsläpp)

Så snyggt! Ej målat, men riktigt trevligt med dörr och fönster istället.


(Alice tar Karins hund Beppes goshörna i köket)

(Adepten som ska lära sig ansöka om bygglov)

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag trillade över din blogg när jag och min man köpte vårt hus i Tallkrogen i höstas. Nu ska vi också göra om vår gamla garagenedfart till en enkel källarentré med en trappa ner och vanlig dörr istället och funderar på hur vi ska gå tillväga med bygglov. Hur detaljerad måste ritningen på fasaden med den framtida dörren vara? Kan man rita den för hand (skalenligt)? Vore toppen att få lite tips från en som redan gjort detta :) Vänliga hälsningar, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till Tallis! Visst är det härligt här.
      Säg gärna hej om du ser mig och hundarna.

      Ang bygglovsansökan och bilden du ska "rita": en person utan resurser och större kunskap ska kunna göra en ansökan, så tänk att nivån inte är speciellt hög. Däremot ska den som tar emot och granskar ansökan kunna förstå vad ni vill och kommer göra.

      Du kan till exempel klippa och klistra rent fysiskt. Eller göra det Word (eller i Photoshop, men hur många har Photoshop?), rita för hand. Skalenligt? Kan inte tänka mig att detta är ett krav, men skriv ut längder och distanser.

      Kom ihåg att det du ansöker om och får godkänt på är det du får göra. Du får inte göra några utsvävningar sen som att byta dörr.

      Ta med materialval, eventuella produktblad som du drar ut från hemsida där du tänker köpa dörren till exempel. Min summering är att ansökan behöver vara detaljerad, däremot inte skalenlig eller perfekt. Ja, kommunen ska helt enkelt fatta vad era planer är för att kunna godkänna eller inte. Det kan låta svårare än vad det är :-) däremot måste du ha situationsplan som du hämtar fysiskt in i stan. Det är lite mycket att behöva ta sig dit.

      Hoppas det hjälpte!

      Radera
  2. Absolut, tack! Nu har vi fått kläm på situationsplanen och ritningarna (håller tummarna för att de är tillräckligt bra =) och ska fortsätta med kontrollplanen. Hur detaljerat beskrev du i den vad som skulle göras, de olika stegen alltså (vad kontrollen avser)? Det är verkligen en djungel med detta så tusen tack för all hjälp! Ha en fin helg! /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den skulle jag vilja säga var mer kortfattad, men bättre mer än för lite, eller hur! Så att en slipper komplettera, tänker jag.

      Radera