fredag 18 september 2015

Äntligen hittat dörrar till källaren


Jag har letat som en toka på Blocket efter en passande dörr till källaren. Min utmaning var att höjden max skulle vara 20, dvs 200 cm. Det är ett standardmått, men väldigt ovanligt. Folk köper inte sådana dörrar längre. Varje gång en dörr med den höjden (bredden har jag inte brytt mig om) kommit ut har den försvunnit lika snabbt - och då vi snackar en värdig dörr per vecka kanske, inte mer.

Men precis när jag höll på att ge upp så dök dessa fantastiska dörrar upp med rätt höjd! Inte nog med att de var superfina och att måttet stämde så var det pardörrar (större öppning om något behöver forslas in), det var av märket Elitfönster med stora fönsterpartier för bra ljusinsläpp, det var isolerglas, 3-glas - ja rubbet! 


Dörrbladen var svintunga. Inga tunna "landet"-altandörrar inte. Jag köpte ett öppningsbart sidofönster också av samma kavlle. Allt var från 2001 vilket inte är speciellt gammalt.

Jag fick rubbet för ynka 1.700 spänn. Helt otroligt. Det här hade nog gått på upp mot 25 lax om jag skulle beställt nytt.


Allt gick, med gott humör och god vilja, in i v40:n. Säljaren tittade på mig med sned blick och sa undervisande att dörrkarmen inte skulle gå in i bilen. Men jag hade rep med mig och planerat att ta den på bredden på taket.

Jag tror säljaren var rätt förvånad när jag körde iväg med allt och dessutom fick igen bakluckan.


Jag fick bärhjälp i toppklass av grannen Thomas. det hade inte gått utan honom, så tungt som allt var. Han guidade mig genom småvägar hela vägen tillbaka till Enskede så vi slapp åka på motorvägen. Jag körde max 50 hela vägen. Mycket lyckosamt.

(Så nöjd när vi var klara med att packa in)

Låter jag peppad? That's because I am peppad!

(Toppen-kap!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar