onsdag 30 september 2015

Universalklippare från Fiskars


Att slippa stå på en stege och vingla - den känslan, alltså. Jag står stadigt på marken och klipper mina vildvuxna träd med min nyinköpta universalklippare från Fiskars.

Jag gjorde som vanligt en noggrann förhandskoll på mina alternativ. Eller egentligen inte så noggrann. Jag var på Plantagen där de var mer eller mindre direkta med att deras egna alternativ var kass och att det var därför den skulle bort ur sortimentet. Angående Fiskars sa de "du betalar ju för kvalitet".

Bauhuas fick jag jättebra hjälp och killen där var också tydlig med att det var Fiskars som gällde. Gardena var bra, men Fiskars bättre. De som köper Fiskars kom inte tillbaka lika snabbt :)


Jag kunde välja mellan Universalklippare som har en klippare upptill och ett annat alternativ som hette Quikfit där du knäppte på olika huvuden. Dock kunde du inte klippa med den senare... Du kan sätta på en såg och såga, regnrörsrensare att rensa med med mera.

Det stod klart att det var klipparen som skulle vara bäst för mig. Jag köpte till en såg som jag skruvar på skaftet. Quikfiten var mer för proffessionella, att kunna klicka på och av olika huvuden snabbt.


Regnrörsrensare (ja, det heter ju något annat så klart, men kommer ej på nu vad) kan en ju snickra ihop enkelt själv. En köper rensaren och sätter på vilken lång pinne som helst.


Universalklipparen fanns i två olika längder där jag valde den kortare på 2 meter (du har ju din kropp att räkna in i höjden också ju). HÄR hittar du den och den kostar 749:- 

(Så mycket att klippa!!)

(Förebild)

Jag har absolut ingen aning om vad jag gör när jag klipper. Det faktum att träden är så illa däran gör det inte bättre, det blir svårare att se vad som inte borde vara där när typ allt inte borde vara där :) 

Men jag fick två bra tips av en utbildad trädgårdsmästare:
1. Börja med de grenar som växer uppenbart fel; inåt och uppåt.
2. Du får aldrig beskära mer än en tredjedel av trädet per säsong.

Med andra ord kommer det ta säsonger att få mina träd fina haha!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar