fredag 6 maj 2016

Första trädgårdsdagen igår

Stjärnskottet Alice och gräsgödsel
Åh, herregud vad jag jobbade igår. Efter en 1,5h-promix bort genom Gubbis och Hökis och en rejäl frukost satte jag igång att röja och fixa utomhus. Solen sken och himlen hade inte ett enda moln. Temperaturen låg på behagliga 20 grader.

Så här får verandan se ut i år

Jag röjde verandan som var belamrad med grejer. Jag tog ned allt på gräset och tvättade det.

Rottingmöblerna som jag (med lov) plockade ur grannens container i höstas kom upp ur källaren. Om jag får feeling i sommar kanske jag oljar in dem. Enligt grannen går dem inte att rädda, men jag tror vi har lite olika uppfattningar om vad som går att använda och inte. För mig är dessa fullt funktionsdugliga. Dynorna är lite blekta och stommarnas "snörningar" har lossnat. Under tak kommer de nog kunna leva vidare flera somrar till!

Rottingmöblerna grannen slängde

Till och med glasskivan är fin, trots hämtad ur en container

Här på verandan blir det riktigt varmt när solen ligger på. Jag föreställer mig frukost här (solen ligger inte på här då) samt vinkvällar efter 19-tiden när solen inte är lika het. På eftermiddagen går det inte sitta här vilket är anledningen till att...

Testar ny plats för dessa

... jag testar att placera middags-setet nere på stenplattorna istället. Här fläktar det så att en faktiskt kan äta middag här, men börjar det dugga så blir det mindre praktiskt.

"Spöket Laban" i bakgrunden är grillen

Utöver att möblera så rensade jag sjukt mycket gräs, planterade om några blommor, rengjorde grejer som stått utomhus över vintern, stoppade undan grejer och så gödslade jag delar av tomten, främst de delar i skugga som har mossa. Det är nog hög tid för årets förta klippning, men det får bli senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar