måndag 30 maj 2016

Kirskål - friend or foe?

Alice vaktar ogräset

Det finns ett ställe i min trädgård som har kirskål - i mängder. Jag har funderat på att ta ett krafttag om detta problem, men i så fall med grannen som har den angränsande tomten. Det är annars bara waste of energy.

Men så följer jag ju bloggen Food Pharmacy som skriver om hur en äter och tillagar sin mat för att leva ett friskt liv så länge som möjligt. Vi snackar inte midjemått här utan hur en kan påverka sina chanser att undkomma cancer, alzheimers, diabetes, allergier och ja, ni hajar. Där blandas fakta med recept. Just kirskål har inte förekommit, men mycket med brännässlor. 

Jag mailade dem i helgen när jag helt plötligt kom till insikt att jag, innan jag demolerar dem, tänker äta upp dem!

Typ omöjligt att rensa bort

Under tiden fakta och eventuella recept med kirskål dyker upp på deras blogg så improviserade jag en pastasås på kirskål!


Jag knatade ut i trädgården och plockade topparna. Hur mycket kan det vara på bilden? Typ en dryg liter. Det räckte till två portioner pastasås med soyagrädde, havremjök, buljong, lök, vitlök, olja, goudaost, gurkmeja, chili, peppar som jag toppade med stekt halloumi och linfrön. Jag undviker att skriva mått för jag tycker inte att just såsen blev toppen idag.

Resultatet

Kirskålen till skillnad från färsk spenat var betydligt stadigare. Det var mer tuggmotstånd, men därmed också ganska mättande - lajk! En annan neslig grej är väl att i och med att den kommer direkt från naturen, närodlad och ekologiskt, så fanns en del bebissniglar kvar efter att jag sköljt av den. Tre riktigt små rackare hittade jag :/

När jag googlade på recept på kirskål så lärde jag mig att den blir finare (och godare) senare på sommaren.

Jag ska testa göra soppa på den också. Och pesto. Och chips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar