tisdag 24 maj 2016

Ny gräsklippare el

Den gamla pärlan som inte startade

Den förra gräsklipparen, en fin Briggs & Stratton, gav mig så mycket ångest. Den startade allt mer sällan och varvstalet gick upp och ned. Jag fick den med huset och även om att meka med en enkel liten gräsklipparmotor troligen inte är rocket sciende så kunde inte jag det iaf. Så jag sålde den på Blocket och fick 300 spänn för den. Totalt kanske 10 pers hörde av sig och vill köpa den - just so you know att allt går att sälja på Blocket.


Jag var på Bauhaus för några veckor sedan när de hade sin bombastic vårhelg. Det var rabatt på nästan allt i huset.

Jag fick superproffsig service av en kvinna inne på trädgård som minsann kunde detta med gräsklippare. Hon svarade rakt, tydligt och kunnigt på varenda fråga  och ni kan tänka er hur många jag hade. 

Batteridriven klippare
Vi gick igenom allt. Det vill säga, vi började på gräsklippare med batteri, men jag insåg snabbt att om jag ville ha en bra eller ens en ok sådan för min lilla trädgård skulle priset landa på 6 lax. Batterier kostar - i alla fall om du vill ha bra sådana. Tydligen ska du ha minst 36 volt totalt och minst 4 ampere. För de klipparna som låg lägre i pris var detta inte fallet eller så var du tvungen att ha två batterier för att komma upp i denna kapacitet. Ja, ni hajar att den här damen kunde sin grej.

Elklippare med sladd
Vi gick snabbt över på elgräsklippare, men med sladd. Det verkar förjävligt att ha den där där sladden med sig, men den är ju pålitlig och klipparen kommer inte slöa till eftersom den har eltillförsel jämnt hela tiden du klipper. Däremot har jag lånat både grannens och päronens och de är lätta i vikt! En walk in the park att klippa med dem i jämförelse med bensinmotor-klippare.

Bensinmotor
Jag hörde snabbt om bensinmotor, det vill säga en sådan som jag hade. Vi pratade inte så länge om denna variant eftersom jag ändå inte ville ha en sådan igen - de är starka men tunga och dessutom är det inte så miljövänligt alternativ att välja bensin framför el. Bauhaus-damens svar var att de är bra men bara med förutsättning att du du kan motorer. "Folk vänder upp och ned på klipparen för att de ska kolla bladen och så rinner olja in där och där och pajar osv". Ja, jag tillhör ju denna grupp tyvärr. Är rätt säker på att jag just vänt upp och ned på min motorklippare för att typ testa laga något.

Robotklippare
Sen snackade vi så klart om robot! Jag vill ju ha en. De sålde Bosch och Gardena, men den förstnämndes rackarbajsare med kapacitet för 2000 kvm hade en mobilapp till. Det betyder alltså att du kan dels kommunicera med den och ställa in tider med mera på distans, men även uppgradera mjukvaran. Med de andra behövde du åka in till något ställe för att få det att hända. Tänk känslan när du uppgraderat iOS:et i iPhone :) Det var ju 20 % på den så priset låg på 10 lax jämnt vilket är ett bra pris! Dessutom klarar ju roboten av att klippa i alla väder, det vill säga även i regn. Det är ju alltid när det regnar som du har tid att klippa gräset men då går det ju inte och så blir gräsklippandet bara ångest eftersom det blir tyngre när det växer.

Men jag är inte redo för robot. Jag måste blir klar med trädgården eller åtminstone mer klar. Tippar sommaren 2018. Då har alla robotar förfinat sin teknik och priserna sjunkit. Smart.

Kapacitet
En ny sak jag lärde mig om gräsklippare var att du bör köpa den som har kapacitet för din trädgård och inte mindre. Många köper ju den lilla Boschen för ynka 1000-lappen, har sett så många som har den. Men den har egentligen bara kapacitet för 150 kvm. Min klippyta är det dubbla vilket betyder att när jag gjort halva så behöver den egentligen vila. Tänk dig att du jobbar 8h/dag, men chefen vill att du jobbar 10h/dag. Det går att göra så, men till slut kommer du (alltså gräsklipparen) sakta gå sönder.


Nöjd. Men kanske borde testa den först.

Det blev till slut en Bosch Rotak 37 Silver Edition (den på bilden ovan). Den klarar storleken på min matta och hade dessutom ett smart överdrag med som inte gick att köpa löst. Du kan ställa in höjden utan att vända på den (tror inte jag kommer använda den funktionen iofs) och handtagen är ergonomiska. Priset för denna med 20 % rabatt landande på cirka 1.800 :- (glöm ej köpa sladd för den ingår inte!).

Jag har inte hunnit testa denna för jag måste köpa sladd. Jag återkommer med utlåtande på maskinen i fråga om feeling, tyngd, sladdtrassel osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar