fredag 7 september 2012

Sänkt ränta!

It's all over the news: reporäntan har sänkts och de privata bankerna har hakat på.

Så här ser räntorna ut efter sänkningarna:


  • Länsförsäkringar 3,78
  • SEB 3,76
  • Handelsbanken 3,55
  • Skandiabanken 3,76
  • Nordea 3,77
  • Swedbank 3,8
  • SBAB 3,56
  • Danske Bank 3,95 (sänker på onsdag med 0,4 procentenheter)


Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15398502.ab


Vad innebär detta? 

Well, självklart att det blir mindre kostsamt för oss konsumenter att låna. Syftet är att svenskarna ska ut och konsumera och då kanske inte mascaror och stövletter, men snarare boende och lite större grejer. Så det är väl den direkta konsekvensen av sänkningen.

En annan senare konsekvens är dock att antalet spekulanter kommer att öka avsevärt denna söndag och kanske några veckor framöver. Nu är det ju helt plötsligt mycket "billigare" att köpa hus. Priserna kommer kanske att öka något av den anledningen. 

Detta stör mig. Visst - super med lägre ränta, men nu när jag är on the search for a house hade jag personligen sett räntan öka. Jag tillhör skolan "bind aldrig ditt lån" vilket därför gör det oviktigt för mig om räntan är låg den dag jag väljer att köpa hus. Är räntan hög är spekulanterna färre och priserna aningens lägre.

Ska bli intressanta att se vad som händer här framöver och om jag hittar mitt drömboende snart.
Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar