fredag 14 september 2012

Uppskov på reavinstskatten



Idag hade jag möte med min fantastiska redovisningsekonom, eller redovisningsgubbe som jag kallar honom. Han sköter ekonomin i min firma som går ihop med min privata ekonomi.

Att man kan skjuta upp skatten på sin reavinst när man säljer sin bostad visste jag sedan tidigare. 22 % ligger den på för bostadsrätter. Innan kunde man skjuta upp hela vinsten så länge man fortsatte att köpa dyrare. Men sedan den borgerliga regeringen trädde i kraft betalar man numer ränta på sitt uppskov (OBS! Ränta - inte avbetalning). Denna ränta ligger på 1,67% varje år.

Idag lärde jag mig att man däremot inte kan skjuta upp allt. Taket ligger på 1.450K. Detta är sällan något som man talar om eftersom få gör en så stor vinst på sin bostadsaffär, men i mitt fall blir det aktuellt.

Efter 1.450K kronor måste du betala av vinsten med en gång, den går inte att skjuta upp. Och då ligger skatten på 22 % av allt utöver detta tak.

- Puh! Det är tur att jag har dig, sa jag till Jocke idag. För nu är det bara mer och mer tiotusentals kronor som jag måste räkna in i mitt lån/mitt utlägg när jag köper hus (och också säljer min nuvarande bostad). Lagfartskostnad (eller stämpelskatt), eventuell pantbrevskostnad, reavinstskatt mm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar