måndag 11 augusti 2014

Kompostera fallfrukt?


Jag har hela fem äppelträd och ett plommonträd som alla ger frukt. Det är ju helt omöjligt att jag skulle äta upp dem och de faller ganska titt som tätt.

HUR SKA JAG GÖRA MED ALL FALLFRUKT? Jag kan ju inte slänga dem alla i komposten. Väl? Den skulle bli överfull plus att fruktens syra kanske stör komposteringen.

I tisdags plockade jag alla fina äpplen i en hink och alla fula i en plastpåsen. De fula/ruttna/ätna äpplena slängde jag i soptunnan vilket kändes som en ganska kortsiktig lösning. Den kommer ju bli överfull om jag skulle fortsätta med det där.

De fina i hinken tog jag med till skogspartiet bakom villaområdet där vi ofta går och hällde ut. Rådjuren käkar ju äpplen på min tomt (och alla andras). Bra vore det väl om de blev mätta på annat håll.

Jag tror minsann att jag och hunden Svea kom på en rackare stå och snaska precis där jag slängde frukten. Kul!

Men frågan återstår fortfarande: Vad gör man egentligen med all fallfrukt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar