lördag 23 augusti 2014

Skogskyrkogården - en overklig plats


(Minnsställe där högst upp på kullen med bänkar och utsikt)

Jag är sällan hos min granne Skogskyrkogården, trots att vi bor precis bredvid varandra och trots att den här platsen är så otroligt vacker.

Det tar mig max 10 minuter att gå hit. Här är det stort så att man kan promenera länge och långt. Man verkar få ta hund, men eftersom vi oftast går utan koppel brukar jag inte gå hit - jag tycker inte det passar sig att gå med hunden okopplad här.


Men nu i veckan gjorde jag det. Jag hoppade av tuben några stationer innan och gick in i "parken" (i höjd med Enskededalen). Jag hade haft hunden Svea inne i staden under dagen så istället för att gå samma vanliga promenad hemma så kunde vi väl likväl gå här.

Och det är inte direkt så att man ångrar sig. Det är så fridfullt och vackert här. Landskapet är ritat nästan så att det känns som Universal Studios - på ett bra sätt.

(Vill ha en sådan här gång hemma :))

(Rakt planterade björkar)

(Skogskyrkogården - en kyrkogård i skogen)

Det gäller ju att hunden kissat och bajsat innan man går in i parken - för att det ska kännas bra. Lite nivå, får man väl ha.


Här finns olika kvarter. Judiska kvarteret med ett eget kapell finns i den allra sydligaste delen av parken (i höjd med Gubbängen, nästan nere vid Hökarängen/Sköndal). Min favvo är nog katolska kvarteret. Den ligger i höjd med Tallkrogen och alla stenar är färglada! Utsmyckade! Inte pråliga, men inte heller anspråkslösa. Ovanligt att se i detta protestantiska land.


(Lite äldre stenar)

(Så stor kyrkogård att bussen går genom med egna hålplatser)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar