torsdag 21 augusti 2014

Råsaftcentrifug till all trädgårdsfrukt


Minns ni när jag went all business developer på er och började kalkylera hur lång tid det skulle ta att spara in på råsaftcentrifugen som Clas Ohlson hade på kampanj i våras? Se tidigare inlägg HÄR. Det var inte direkt normalt beteende, men lite roligt.

Jag kom fram till att jag inte skulle köpa en centrifug, men så kom sommaren med allt ätbart i trädgården. Först var det rabarber som gick åt, dels då jag själv gjorde en massa paj och dels för att folk verkligen ville ha. Nu på sensommaren har alla äpplen börjar växa till sig och falla på marken. Det är enorma mängder vi pratar om efter det står hela fem äppelträd här utanför. Jag kan inte kompostera allt (it stinks) och att slänga i soptunnan kommer att bli pricy (man betalar per kilo och - åtrigen - jag har fem äppelträd).

Så jag har tagit fram en stege och börjat plocka innan de faller. Centrifugen inhandlade jag för en vecka sedan. Jag kom fram till att den, i mitt fall, inte skulle bli en sådan där grej som man tröttnade på utan en säsongs-pryl. Jag plockar fram den varje sensommar/höst och börjar juica från min trädgård.


Hittills har jag hunnit juica två gånger. Jag har då främst juicat från mina äpplen men blandat i sådant som håller på att förgås i kylskåpet och det känns såååå bra! Att inte behöva slänga.

Igår gjorde jag en större laddning med en massa äpplen från olika träd (olika sorter), ett par morötter och några selleristammar. Jag skakar också i cirka 0,5-1 tesked citronsaft, ni vet sådan man köper på flaska. Till slut blandade jag också ned smält socker. Du häller upp cnågra mateskedar och slår på kokande vatten så att det täcker. Låt det smälta, rör om och svalna. Häll i sockret i juicen. Totalt blev det 0,8 liter juice som jag hoppas håller en knapp vecka (sockret konserverar ju lite).

(599:- på Clas: HÄR. Absolut bra)

1 kommentar: