onsdag 20 augusti 2014

Markis-jakt

(Bilder från mitt område)

En av fasaderna på mitt hus ligger fritt mot söder vilket innebär att alla fönster där skapar en slags växthuseffekt. Det blir riktigt varmt och inte ens mina vanliga växter pallar trycket där. Jag måste flytta in dem i rummet så att de ska slippa direkt solljus. De tropiska växterna kan gott stå kvar, men wow vad de dricker vatten då.

Det blir ju rätt varmt för människorna och hundarna i huset då också. Det går liksom inte riktigt att gå in och svalka sig när det är 30 grader ute som det varit hela denna juli som passerade. Det har varit rent ut sagt vidrigt.

Eftersom persienner inte riktigt gör det för en så är markiser ett alternativ. Men oj, vilken investering det är. Det ingen tusenlapp hit eller dit (såvida man inte satsar på Rustas kvalitet som fått kritik). Det landar för mina fem fönster på cirka 10 lax - exklusive arbetet att sätta upp dem. Det kräver mer eftertanke och nu när när värmeböljan är över för i år har jag beslutat mig för att skjuta upp detta projekt till år 2, trädgårdsåret :)

(Också en främlings markis)


Nettomarkiser var proffsiga och skickade hem upp till fem tygprover. Klart man väljer dem då och inte de jopparna som var på semester när jag mailade och bad mig återkomma, haha! Ett mail är ett mail - det ligger ju i korgen tills man väljer att svara på det. Jag kommer ju inte maila samma IGEN. Knas....

1 kommentar:

  1. Romabo är duktiga på markiser också. Lycka till!

    SvaraRadera