lördag 28 mars 2015

Gödslar tomten

(Klädd för trädgårdsarbete)

Efter en långpromenad och frulle begav jag mig ut i trädgården för att fortsätta med vårröjet.


Jag har ju berättat att jag har en gräsmatta/tomt som är väldigt lerig och mättad (se tidigare inlägg om problematiken här).

Plantagen finns ju på ett bra ställe här i Söderort, lite off väg 73 med bil och bra parkering, och de rekommendera gräsgödsel före hönsgödsel som jag tidigare blivit tipsad om.

(Gräsgödsel)

De rekommenderade mig att slänga en näve åt gången rakt uppåt i luften. Då landade gödslet mer jämt på marken och det var väl ingen raketforskning när en väl satte igång. Jag slängde ut hela påsen lite hejvilt och jo, jag räknar med att få lite träningsvärk i ena armen efter denna enformiga rörelse.

En påse räckte till 340 kvm vilket är perfekt för min tomt.


Efter dräneringen i somras uppstod en hel del kala fläckar på gräsmattan så jag köpte också villafrön, dvs gräsfrön, och langade på. Cirka 3 frön per kvadratcentimeter var en bra angivelse.

Jag öste på allt utom de sista centimetrarna i lådan som kan vara bra att ha kvar att bättra på med när de börjat ta sig.


En ska ju egentligen låta gräsmattan vara helt orörd efter att den såtts. Ett sätt är att sätta upp en avgränsning så att folk och kanske barn fattar att en inte ska gå där men med hund funkar nog inte det.

Ett alternativ är ju att inte släppa ut hundarna på tomten de första veckorna så att fröna hinner rota sig, men tomten är verkligen viktig för oss som hundfamilj. De springer runt och leker innan varje promenad och de kör något busvarv när vi kommer tillbaka från turerna. Tomten är en förlängning av huset och hundar inte tillräckligt smarta för nya instruktioner. Rutin är A och O.

(Gräsfröna utspridda)

Jag bestämde mig för att jag kör och så får vi om det blir gräs eller inte. Det är ju små hundar och investeringen i frön inte direkt är enorm. Lite gräs lär det väl bli :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar