söndag 15 mars 2015

Hundlivets (positiva) konsekvenser

Lyssna på detta: Jag har tappat centimentrar runt hela kroppen. "Pre-hundlivet" tränade jag på gym och gick och simmade minst 2 ggr/v. Det gjorde absolut ingen som helst skillnad på min kropp.

Idag går jag en vanlig jobbvecka cirka 3,5-4 mil och i julas (då när alla andra går upp) sa kroppen BOOM! Jag kände mig slank och märkte att jag inte kunde ha mina jobbkläder längre (pressvecksbyxor är inte lika förlåtande när de är för stora). Jag har helt lagt dessa åt sidan och märker att kläder som jag varit för stor för numer passar. Eller de passar nästan för jag är egentligen aningens för smal för några av dem. På bilden nedan hade jag testat ett par brallor som jag trodde jag slängt, just eftersom jag inte kunde stänga dem ens. De nya byxorna kan jag tyvärr få in en knytnäve i linningen...

Det enda som hänt är att jag numer promenerar med hund. Jag har inte ändrat matvanor (äter ju ute varje lunch!) eller sötintag (vilket iofs inte är speciellt stort) alls. Den enda skillnaden är just vardgasmotionen.

(Bild från fredags)

Viktigt
Jag har lärt mig att om man vardagsmotionerar minst 6h/veckan kontra att motionera "vanligt" 2h/veckan så minskar man risken att få Parkinsons med hela 65 %!! Jag går cirka 10 h/veckan en vanlig jobbvecka.

Jag har också lärt mig att kvinnor löper bra större risk för benskörhet i högre ålder, men går du minst en mil/veckan när du är ung så minskar du risken med hela 70 %!!!


Det här är talande statistik och jag skulle med detta inlägg vilja betona att hundpromenader visst räknas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar